Problem med Familien

Hej BB

Jeg er en 13 årig dreng, som bliver ked af, vis min far han slår mig og bliver sur

derefter truer han mig,

efter siger han til min mor, alt det jeg har lavet,så siger hun til mig, at jeg ikke må “dit og dat”,

efter så siger hun, at min far alligevel ikke kan lide hende og hun kan ikke finde ud af, at passe mig, så vil hun heller blive skilt.

Vi skændes nogen gange, men det ender med at jeg får en hård straf.

Jeg kan rigtig godt lide min mor og min far og gider ikke have at de bliver skilt,

jeg har det svært at tale med dem for, så siger de alt muligt og jeg kan ikke stille noget op imod dem,

vi har haft samtaler, men de virker bare ikke.

Håber i kan hjælpe mig.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Rigtige mange tak for dit modige brev. Det er super sejt at du skriver herind, for det lyder som om at du har det rigtig svært og sådan skal ingen have det!

Du fortæller mig, at din far han slår og truer dig. Jeg vil gerne fortælle dig, at det er ulovligt for voksne at slå på børn, det må din far ikke og det skal stoppes! Jeg bliver nysgerrig på om du mon har snakket med en anden voksen om hvordan du har det derhjemme? Måske din klasselærer eller noget andet familie end din mor og far? Jeg tror nemlig at det er rigtig vigtigt at du får snakket med en voksen om hvordan du har det derhjemme, så du kan få noget hjælp og både du, din mor og din far kan få det bedre derhjemme.

Du fortæller mig, at du rigtig godt kan lide din mor og far og det forstår jeg godt. Du virker til at være en rigtig god dreng, der gerne vil passe på din mor og far. Jeg tror, at du kan passe på dem og på dig selv, hvis du snakker med en voksen om det. Hvis du synes at det kan være svært at fortælle, så kunne du måske skrive et brev til enten din klasselærer eller en pædagog som du er glad for? På den måde får du fortalt det du gerne vil sige og så kan din familie få det bedre.

Har du mon snakket med en god ven om hvordan du har det? Nogle gange kan det være rigtig rart at snakke med en som man stoler på og som kender en rigtig godt. Måske kunne din ven have nogen gode råd til hvad du skal gøre? Og måske er det bare rart at have en at tale med det om.

Du er også altid velkommen til at ringe herind til os på Børnetelefonen på telefonnummer 116 111, her vil der altid være en voksen der vil lytte til dig og hjælpe dig på vej.

Jeg håber meget at det snart bliver bedre for dig derhjemme.

De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)