Brev
Private ejendele.
Det her, er nok ikke et typisk spørgsmål, men jeg prøver lykken her alligevel, da jeg ikke ved, hvor ellers jeg skulle spørge. Det er sådan, at jeg for ca 1½ år siden, blev smidt ud hjemmefra af min mor, og skulle flytte ned til min far. Da hun, som det senere viste sig, ikke troede at jeg ville blive boende hos min far permanent, og jeg så sagde at det ville jeg, og en helt masse med adresseskift og forældremyndighed gik i gang, blev hun selvfølgelig mere sur.
Da jeg flyttede ned til min far, foregik det på den måde, at jeg pakkede det jeg selv kunne bære, (en kuffert og en sportstaske), og så blev jeg kørt ind til toget, fik stukket en billet i hånden og så kørte hun igen. Derfor er det langt fra alle mine ting, som jeg har kunnet få med, men kun det allermest nødvendige, (tøj, sko, billeder…)
Derfor havde jeg en masse ting til at stå hos min mor, omkring 2 kasser, fyldt med tøj, film, smykker, flere sko, andre småting….. – Jeg har senere prøvet at finde ud af, om hun har smidt det ud, og det tror jeg hun har. Mine brødre har heller ikke set skyggen af det, og eftersom jeg ikke har været hjemme ved hende i det 1½ år, ved jeg ikke noget. Har jeg en juridisk rettighed, for at få erstattet de ting, eller er det helt umuligt?
Mange hilsner C……
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Tak for dit brev. Det lyder godt nok urimeligt, hvis din mor har smidt dine ting ud.
Jeg ved ikke, om du kan søge erstatning for dine ting, men jeg vil råde dig til (måske sammen med din far eller en anden voksen, som du stoler på) at kontakte SR Bistand, som er en gratis juridisk rådgivning. De kan kontaktes på Tlf.: 35 39 71 97 eller E-mail: srb@sr-bistand.dk, og de vil måske kunne hjælpe dig.  Håber du får hjælp til dit spørgsmål!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.