Brev
Plejehjem
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år, og jeg har fire søskende. Jeg bor hos mine forældre så vi er syv i et meget meget lille hus.
Jeg ønsker mig en pleje familje fordi min mor har mega meget at gøre hver dag og jeg syntes at hun ikke klarer det, jeg vil gerne have en pleje familje fordi jeg syntes ikke mine forældre kan passe på os alle sammen.
Jeg er ikke så god til at hjælpe til, men jeg kan altid hjælpe tid. Nogen gange har jeg det som om mine forældre ikke er mine biologiske forældre.
Jeg har ofte tanken om at jeg er adopteret og at mine forældre “kaster” alt arbejdet på mig fordi jeg ikke er deres “rigtige datter”.
Nogen gange håber jeg at jeg er adobteret og ikke hører til denne familje, men det er ikke fordi jeg hader dem, tvært imod, jeg elsker min familje, men jeg syntes bare de kræver for meget af mig. Mine søskende for aldrig nogen opgaver at lave og jeg for altid skældet ud fordi jeg taler med min lille bror.
Jeg ved også at jeg er MEGET anderledes end de andre. Det er kun mig der for farve når det er sol, det er kun mig der bliver brugt som tjenestepige og det er kun mig der for skældt ud for ingen ting.
Nogen gange har jeg lyst til at sige “mor, jeg vil gerne på et pleje hjem” eller “mor, er jeg adobteret?”, men jeg tør ikke.
Håber i kan hjælpe mig med mit/mine problem/er
V.H. Mig der vil til et plejehjem
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Hvor er det bare godt at du skriver herind til os på BørneTelefonen. Jeg vil rigtig gerne lytte og forsøge at hjælpe dig.
Det lyder til at det er rigtig svært, at være dig lige nu. Og det er fuldt forståeligt. For du oplever et kæmpe pres, nogle opgaver og pligter derhjemme, som du slet ikke burde opleve i din alder. Du har ikke ansvar for at passe jeres hjem. Ligemeget hvor mange søskende man nu er i en familie og hvor forskellige søskende er – så er det forældres ansvar at passe lige godt på alle børnene og at give alle børnene lige meget omsorg og kærlighed.
Hvis det er en for stor opgave for dine forældre, så kan de måske få noget hjælp fra jeres kommune. Der er i mange kommuner hjælp at hente, hvis man som forælder føler sig presset, stresset og mangler tid og overskud til sine børn.
Der er mange forældre der for eksempel føler sig stressede over deres arbejde, hvilket kan komme til at gå udover deres familie og børn. Det behøver ikke at betyde, at de ikke elsker deres børn højt. For det gør de fleste forældre. Men de har måske bare brug for en hjælpende hånd i hverdagen for en periode i deres liv. Man kan læse om mulighederne for familiehjælp på kommunens hjemmeside.
Jeg synes, at du skal snakke med dine forældre omkring dine tanker og følelser. Hvis du ligefrem føler dig ”adopteret” og mest af alt har lyst til at bo i en anden familie, som du har nu – så er der noget i din familie som ikke fungerer, som det skal.
For at det kan blive bedre for dig og din familie, bliver dine forældre nødt til at vide, hvordan du tænker og føler. Du kan måske vise din mor, din far eller måske dem begge det her brev, som du har sendt til os her på BørneTelefonen? Og du kan måske også vise dem mit svar til dit brev?
Dine forældre er også meget velkomne til, at ringe ind til vores ForældreTelefon på telefonnummer: 35 55 55 57. De kan læse meget mere om vores ForældreTelefon og om hvordan vores rådgivere kan hjælpe – hvis de klikker her.
Har du talt med dine forældre, men uden at der sker den store forandring – så tænk over, om der er en anden voksen du er tryg ved, som du kan fortælle de her oplevelser og følelser til? Det er vigtigt at få delt med nogen, så tingene kan blive bedre end de er nu.
Jeg ønsker det bedste for dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.