Brev
plejefamilie
Hej. Mine forældre har været skilt siden jeg var omkring to år, og jeg har altid haft et problem med min far, pga. hans tidligere kone. Hun var rigtig onde mod mig og min storesøster at jeg her for et år siden flyttede fast hjem til min mor, hvor min søster blev hver anden uge. Og det har også ført til mange diskussioner mellem mig og min mor, og mange dage hvor jeg ikke var i skole fordi vi havde skændtes om alle mulige ting.
Så her efter jul flyttede min far fra min gamle stedmor, hvilket jo var godt, så jeg troede at alt bare ville blive bedre. Så jeg og min storesøster flyttede jo med, sådan hver anden uge. Det blev så ikke bedre med mig og min far, og nu vil jeg aldrig se ham mere, jeg begynder allerede at græde over at min mor siger at jeg SKAL se ham, jeg vil bare ikke. Så mig og min mor er tit, stortset hver dag uvenner og jeg kan virkelig ikke lide at jeg ikke rigtig kan snakke med nogle.
Jeg tænker nogle gange hvor godt det ville være at bare komme væk! Jeg kan virkelig ikke lide min familie! Jeg græder næsten hver aften inden jeg skal sove, og min selvtillid er helt død.. Jeg syntes at mit liv slet ikke er værd at leve for, pga. min familie… Jeg vil bare gerne væk! Jeg har tit overvejet at komme i en plejefamilie, men jeg tør ikke at sige det til min mor, for så bliver hun sur.. Jeg tror at en plejefamilie vil være noget der skal overvejes meget, men lige nu, syntes jeg bare at det ville være den ”bedste” løsning.
Hvordan skal jeg snakke med min mor om det? Og hvordan er det egentlig man kommer ind i en plejefamilie? På forhånd tusinde tak!
Hilsen den grædende pige…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg er glad for, at du skrev hertil, for det er ikke meningen, at man skal være så ked af det, som du beskriver i dit brev. Du skriver, at du gerne bare vil væk, og at du har overvejet at komme i en plejefamilie. Nu ved jeg ikke, om du har talt med nogen ud over din mor om, hvordan du har det med både din far og din mor? Måske det kunne være en ide for dig at tale med en voksen du stoler på, en fætter, moster, lærer, sundhedsplejerske eller anden? Måske den person kunne give dig nogen ideer, eller måske endda hjælpe dig med at tale med din mor? Det ved jeg ikke, om kunne være en ide for dig?
Hvis det ikke er en ide, som du kan bruge, kan man n år det er så svært, som det er i din familie, gå til kommunen og bede om at tale med en socialrådgiver, der arbejder med børn og familier. De kan bl.a. prøve at hjælpe med at løse nogle af de konflikter, der er i jeres familie. Men vigtigst af alt, så skal de hjælpe børn, der har det dårligt. Det nemmeste vil måske være at fortælle en af dine lærere, hvordan du har det, og at du meget gerne vil i kontakt med kommunen, for de har pligt til at kontakte kommunen og ved hvem de skal ringe til.
Hvis man skal anbringes i en plejefamilie, som du skriver om, er det en socialrådgiver på kommunen, der skal vurdere, at det er den bedste løsning for dig. De vil som oftest forsøge at hjælpe i familien først, da de fleste børn har det bedst med deres forældre, og nogle forældre har brug for noget hjælp, så de også kan hjælpe deres børn og få det bedre sammen. Hvis socialrådgiveren vurderer, at det bedste for dig vil være at blive anbragt, er der to muligheder: det ene er at dine forældre giver samtykke til anbringelsen, altså siger ja, den anden er at de ikke vil have det. Hvis dine forældre ikke vil have, at du skal anbringes uden for hjemmet, skal socialrådgiveren vurdere, om det er så svært i din familie, at de kan lave en tvangsanbringelse. Når man skal tvangsanbringe et barn, skal socialrådgiveren bevise i retten, hvorfor det er vigtigere for dig at bo et andet sted end hos dine forældre. Det kan være svært selv at gå til kommunen og fortælle, hvordan man har det, så derfor er det en god ide at få en voksen til at hjælpe dig. Hvis ikke du kan finde nogen, kan du igennem Børns Vilkår få en bisidder. En bisidder fra Børns Vilkår er en voksen, der kender til lovgivningen og børns rettigheder. Bisidderen kan hjælpe børn og unge før, under og efter møder hos kommunen. Hvis du ønsker en bisidder, kan du skrive på chatten, ringe til BørneTelefonen eller kontakte bisidderkorpset direkte på tlf. 35 55 55 59. Jeg håber, det lykkes for dig at få gang i noget. Kærlig hilsen BørneTelefonen