Brev
plejefamilie
Jeg er en pige på 16 år der søger hjælp..
igennem hele mit liv har jeg set mit bror og mor skændtes, jeg gemte mig altid under dynen fordi jeg holder så meget af dem begge, så jeg kunne ikke holde ud at se dem skændtes.
Da jeg nåede 7-8alderen begyndte jeg at forstå hvad skænderierne drejede sig om, og ofte følte jeg at jeg måtte hjælpe min bror og bakke ham op. Men min mor bad mig gå, og jeg måtte senere snige mig ind på hans værelse og trøste ham. Nu er han flyttet hjemmefra og først nu da jeg er 16år går det op for mig hvad han har været igennem.
Det seneste år har min mor virkelig været efter mig med alting. Hun mener ikke jeg er “Normal”, for enhver “Normal” pige ville da ønske alt godt for sine forældre, og jeg er jo bare verdens egoistiske og dårligste datter. Det står hun og siger hver gang vi skændes, jeg er egoistisk og tænker kun på mig selv. Hvorefter hun stiller sig op griner af mig og efterligner mig mens jeg står og græder fordi jeg så gerne vil have hende til at forstå.
Jeg gør ofte rent herhjemme, og har intet imod det for jeg ved det gør mine forældre glade. Men ligeså snart jeg har glemt noget eller ikke lige har tænkt over det min mor tænker, så bliver hun utrolig tosset, selvom jeg selv føler at jeg har gjort mit bedste. Hun vender alt rundt så alt ligepludselig er min skyld, selvom jeg på ingen måde gjorde noget for at sorge hende, jeg vil hende jo kun det bedste. men det sårrer mig at hun bliver så sur, griner af mig og truer mig med at sætte på på institution. Jeg vil gerne væk herfra, for jeg kan snart ikke holde til mere.
Jeg ejer en hest sammen med en anden, og heste og de personer som er i den stald er alt jeg har. Jeg har ingen andre veninder eller venner. Kun ude i stalden, så der føler jeg at jeg kan få et pusterum og en pause. Men det er min mor også sur over, for hun mener at det er egoistisk kun at have det godt i stalden ..
Jeg vil så gerne i plejefamilie, Ville ikke kunne holde til at være i en institution med andre unge og miste min hest og det sociale i stalden. Men jeg kan heller ikke kontakte kommunen for er bange for at de vil tvangsfjerne mig, og derved mister jeg så også min hest.. Drømmen er at kunne komme i en plejefamilie i nærheden, så jeg kan besøge mine forældre og samtidig beholde min hest. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre.
Jeg er bange for at blande kommunen ind i det, for vil virkelig bare blive boende ét sted og så beholde min hest.. For min hest er alt jeg har og uden ham ville jeg slet ikke kunne være på Jorden mere.. Jeg ønsker virkelig hjælp. Jeg tør bare ikke fortælle nogle om det i frygt for at kommunen bliver indblandet. Jeg håber virkelig at i læser og svarer på dette brev, for det er efterhånden min sidste udvej.
Mvh. N……
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N,
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Sådan som du beskriver jeres familieliv lige nu, tænker jeg, at det må være rigtig svært at være dig. Jeg kan godt forstå, at du synes, du har behov for hjælp til at ændre stemningen mellem din mor og dig. Det lyder ikke rart at blive kaldt for egoist og dårlig datter, hvis man selv synes, man prøver så godt man kan. Og som du så præcist skriver, vil du bare gerne have hendes forståelse, men i stedet står hun og griner af dig og efterligner dig.
Det er på ingen måde i orden at opføre sig på den måde overfor hverken børn eller voksne. Det er nedladende at stå og grine af én som er ked af det eller frustreret. Jeg tænker, at de fleste mennesker har behov for at blive anerkendt og respekteret i en sådan situation og ikke gjort nar af.
Du beskriver, at din mor og storebror har skændtes igennem hele dit liv og nu er det ligesom om, du har overtaget hans rolle? Har du nogen fornemmelse for, hvorfor din mor kommunikerer på den måde med jer? Er det også hendes måde at kommunikere med andre i familien eller venner på? Det lyder som om, du har forsøgt at gøre hende opmærksom på, hvordan du oplever I har det, uden det gjorde nogen forskel..
Du fortæller, at din bror er flyttet hjemmefra nu, men da han boede hjemme havde han skænderierne med din mor.. Måske har du allerede gjort det, men kunne det være en start for dig at tale med din bror om, hvordan det er derhjemme lige nu? Nogen gange kan det være rart at tale med en som kender til det man oplever, men som man samtidig er tryg ved. Måske kan han huske hvad der hjalp ham i lignende situationer.
Du fortæller ikke noget om din far, andet end at du nævner, at du ved at gøre rent gør dine forældre glade, så jeg tænker, at du bor sammen med både din mor og far? Hvis du bor med dem begge to, så tænker jeg på, hvordan din far mon har det med at du og din mor skændes på den måde? Tror du, han ved, hvordan du har det lige nu? Måske kunne det være rart for jeres familie at inddrage ham i, hvordan I alle tre har det?
Du beskriver meget præcist, at du godt kunne tænke dig at komme i en plejefamilie tæt på dine forældre og din hest. Jeg kender ikke til hvilke muligheder der er for den løsning, det er som du selv siger, kommunen som har indflydelse på sådan nogle beslutninger. Og det er ikke muligt at komme i plejefamilie uden at kommunen bliver inddraget.
Så hvis det er det, du allerbedst kunne tænke dig, bliver du nødt til at kontakte din kommune for at tale med dem om, hvilke muligheder der er. Selvom du er 16 år kan det være svært at stå alene i en sådan situation. I den forbindelse vil jeg gøre dig opmærksom på Børns Vilkår Bisidderkorps. Det er sådan, at du har mulighed for at få en børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og som sørger for, at der bliver lyttet til dig og dine ønsker. Du kan læse mere om Bisidderkorpset her >>
En anden løsning kunne måske være at komme lidt væk i nogle dage en gang imellem..? Jeg tænker, om du måske har bedsteforældre eller anden familie i nærheden, som du en gang imellem kunne bo hos i et par dage? Som du selv skriver, tror jeg, det er meget væsentligt for dig, at blive i nærheden så du kan komme hen til din hest og dine veninder i stalden, når du gerne vil. Det lyder som et rigtig dejligt fristed for dig og det, tænker jeg, er meget vigtigt for dig lige nu, hvor det er svært at være derhjemme.
Til sidst får jeg lyst til at sige, at sådan som du beskriver jeres familie, tænker jeg, at det er din mor eller far som burde søge hjælp til at jeres familie kan få det bedre.  Jeg har stor respekt for, at du handler på din frustration og gerne vil ændre din situation, det er super godt gået!! Men hvor ville det være rart, hvis din mor også indså, at jeres familie nok har brug for hjælp til at komme på rette vej igen. Men indtil det måske sker, så tænker jeg, at det kunne være en hjælp for dig at kontakte Bisidderkorpset og høre om dine muligheder for hjælp derfra.
Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om det først, er du altid velkommen til at ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen