plejefamilie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære N,

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Sådan som du beskriver jeres familieliv lige nu, tænker jeg, at det må være rigtig svært at være dig. Jeg kan godt forstå, at du synes, du har behov for hjælp til at ændre stemningen mellem din mor og dig. Det lyder ikke rart at blive kaldt for egoist og dårlig datter, hvis man selv synes, man prøver så godt man kan. Og som du så præcist skriver, vil du bare gerne have hendes forståelse, men i stedet står hun og griner af dig og efterligner dig.

Det er på ingen måde i orden at opføre sig på den måde overfor hverken børn eller voksne. Det er nedladende at stå og grine af én som er ked af det eller frustreret. Jeg tænker, at de fleste mennesker har behov for at blive anerkendt og respekteret i en sådan situation og ikke gjort nar af.

Du beskriver, at din mor og storebror har skændtes igennem hele dit liv og nu er det ligesom om, du har overtaget hans rolle? Har du nogen fornemmelse for, hvorfor din mor kommunikerer på den måde med jer? Er det også hendes måde at kommunikere med andre i familien eller venner på? Det lyder som om, du har forsøgt at gøre hende opmærksom på, hvordan du oplever I har det, uden det gjorde nogen forskel..

Du fortæller, at din bror er flyttet hjemmefra nu, men da han boede hjemme havde han skænderierne med din mor.. Måske har du allerede gjort det, men kunne det være en start for dig at tale med din bror om, hvordan det er derhjemme lige nu? Nogen gange kan det være rart at tale med en som kender til det man oplever, men som man samtidig er tryg ved. Måske kan han huske hvad der hjalp ham i lignende situationer.

Du fortæller ikke noget om din far, andet end at du nævner, at du ved at gøre rent gør dine forældre glade, så jeg tænker, at du bor sammen med både din mor og far? Hvis du bor med dem begge to, så tænker jeg på, hvordan din far mon har det med at du og din mor skændes på den måde? Tror du, han ved, hvordan du har det lige nu? Måske kunne det være rart for jeres familie at inddrage ham i, hvordan I alle tre har det?

Du beskriver meget præcist, at du godt kunne tænke dig at komme i en plejefamilie tæt på dine forældre og din hest. Jeg kender ikke til hvilke muligheder der er for den løsning, det er som du selv siger, kommunen som har indflydelse på sådan nogle beslutninger. Og det er ikke muligt at komme i plejefamilie uden at kommunen bliver inddraget.

Så hvis det er det, du allerbedst kunne tænke dig, bliver du nødt til at kontakte din kommune for at tale med dem om, hvilke muligheder der er. Selvom du er 16 år kan det være svært at stå alene i en sådan situation. I den forbindelse vil jeg gøre dig opmærksom på Børns Vilkår Bisidderkorps. Det er sådan, at du har mulighed for at få en børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og som sørger for, at der bliver lyttet til dig og dine ønsker. Du kan læse mere om Bisidderkorpset her >>

En anden løsning kunne måske være at komme lidt væk i nogle dage en gang imellem..? Jeg tænker, om du måske har bedsteforældre eller anden familie i nærheden, som du en gang imellem kunne bo hos i et par dage? Som du selv skriver, tror jeg, det er meget væsentligt for dig, at blive i nærheden så du kan komme hen til din hest og dine veninder i stalden, når du gerne vil. Det lyder som et rigtig dejligt fristed for dig og det, tænker jeg, er meget vigtigt for dig lige nu, hvor det er svært at være derhjemme.

Til sidst får jeg lyst til at sige, at sådan som du beskriver jeres familie, tænker jeg, at det er din mor eller far som burde søge hjælp til at jeres familie kan få det bedre.  Jeg har stor respekt for, at du handler på din frustration og gerne vil ændre din situation, det er super godt gået!! Men hvor ville det være rart, hvis din mor også indså, at jeres familie nok har brug for hjælp til at komme på rette vej igen. Men indtil det måske sker, så tænker jeg, at det kunne være en hjælp for dig at kontakte Bisidderkorpset og høre om dine muligheder for hjælp derfra.

Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om det først, er du altid velkommen til at ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.