Plejebror

Hej brevkassen

Jeg er en 14 årig pige som er i den situation at i min familie har vi valgt at tage to plejebørn ind (drenge som er halvbrødre på 12 og 6)

Jeg har en plejebror på 12 som jo sikkert snart begynder på det med piger, men jeg er faktisk bange for at han er forelsket i mig for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis nu han er? Og er det ulovligt at være kærester med sin plejebror?

Jeg er på ingen måder forelsket i ham men ser hamsom min lillebror så det Er lidt mærkeligt.

Jeg har ikke snakker med ham om det men jeg har bare på fornemmelsen at han kan lide mig sådankæreste Agtigt og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år,

Du lyder som en betænksom pige, der gerne vil gøre det rigtige ift. din plejebror. Du har da helt sikkert nok ret i, at han er begyndt at få interesse i det med piger. Jeg kan godt forstå, hvis du føler, at det er lidt underligt, hvis han har følelser for dig, når du betragter ham som din lillebror.

Det er faktisk meget normalt for drenge og piger i den alder, at man kan blive interesseret i en søster, halvbror, lærer, moster eller andet. Dvs. man kan godt pludselig synes, at en pige eller dreng som man egentlig ikke skal være kærester med, er spændende. Mange gange, kan man blive helt forvirret, når det sker, fordi man godt ved, at det ikke er muligt at blive kærester. Man kan få de følelser, fordi man begynder at opleve, at man f.eks. er til piger og synes, at de er spændende. Meget ofte går de følelser over igen efter lidt tid.

Så måske er han interesseret i dig. Men det kan være være, at han allerede godt ved, at det ikke er muligt at blive kærester.

Måske du skulle prøve at tale med ham det? Du behøver jo ikke at spørge ham direkte. Du kan f.eks. spørge ham, om han nogensinde har været forelsket. Eller om han er forelsket.

Måske du selv kunne sige, at du er forelsket i en dreng fra din skole. Måske er det ikke helt rigtigt, men så ved han, at du ikke er forelsket i ham.

Det er ikke som sådan ulovligt, at være kærester med sin plejebror. Det ville være ulovligt, hvis han var din biologiske bror. Men det kan skabe en masse problemer, da han jo er en del af familien. Som du selv skriver, er han som en lillebror for dig. Hvis det bliver ved at være svært, kan du måske tale med dine forældre om det? Det kan være, at de også har lagt mærke til noget og har en god idé til, hvordan man kan snakke med ham om det.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.