Plejbarn

Hej brevkasse

mine forældre har fået 2plej børn som er søsken de 8 og 12

drengen og jeg er gode venner er selv 14 men han en god bror / ven.

Men hans lillesøster græder tit og hun søger tryghed ved mine forældre og bryder sig ikke om fremme men vil vildt gerne få et godt forhold til hende men jeg bange for at gør noget forkert.

De begge 2 kommer fra en familie der svigte dem og fra en tidliger plejfamilie der behandle dem med stad og slag … De boder her 1 mdr.

Hvordan får jeg et forhold til hende uden hun skal græde

hilsen en stolt storesøster til 2 søde børn

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg beundrer virkelig dit fine ønske om, at ville gøre det bedste du kan for dine to nye plejesøskende.

Det er tydeligt, at de ikke har haft det nemt hos deres mor og far før. Men hvor er det godt, at de er kommet til en familie som jer, der gerne vil passe godt på dem.

Det som dine plejesøskende har været udsat for, er på ingen måde i orden. Derfor er det godt, at det er slut nu. Men det er helt naturligt, at når de har oplevet de ting hos deres mor og far, så kan de være påvirket af det i lang tid.
Det vil blive bedre, men det vil ikke være noget, som de glemmer.

Din familie er med til at hjælpe dem med, at det bliver bedre. Det er en opgave, som din mor og far har fået.

Når børn har været udsat for svigt, så kan der gå meget lang tid, før de igen tør stole på, at de mennesker der er omkring dem, kun vil dem noget godt. Hvor længe det tager, er svært at svare på. Det kan være meget forskelligt.
Men på et tidspunkt, vil du nok ikke være en fremmed for din plejesøster mere.

Det lyder som om, at din plejesøster stadig har det svært. Men at hun er blevet tryg ved, at være tæt på dine forældre - og det er en rigtig god start.

At hun græder, behøver ikke altid at være noget dårligt; at græde kan være en rigtig god måde, at komme ud med de følelser på.

Du har et hjerte af guld, og du ønsker kun det bedste for dine to nye plejesøskende. Det er fantastisk, at du har overskud til at ville hjælpe dem bedst muligt - derfor er jeg sikker på, at din søsters tillid til dig nok skal komme.

Du gør alt det rigtige lige nu; du viser hende, at du er der for hende, når hun har brug for det - og så skal hun nok komme, når hun er klar. Men vær tålmodig, det kan godt tage sin tid.

Når man får nye plejesøskende, er ens familie måske lidt forandret. Det kan nogle gange godt være lidt forvirrende, selvom man synes at det er godt. Derfor er det også vigtigt, at du passer på dig selv.

Jeg synes, at du skal tale med din mor eller far om, hvordan det er med to nye plejesøskende. Du kan også tale med dem om, hvordan du bedst kan være over for dine plejesøskende. Det kan de nok hjælpe dig med.

Jeg ønsker jer alle det bedste fremover!

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.