Pige på 11 år

Hej BørneTelefonen!

Jeg er en pige på 11 år som føler at hendes forældre er ligeglade med hende Fx. Vær gang jeg slår mig,er syg,har det dårligt,ked af det eller føler at jeg har brug for hjælp.

Jeg prøver også at få deres opmærksomhed ved at få gode karakterer og gøre rent og hjælpe. Men som altid ignorer de mig eller ligeglade og tror jeg lyver.

De kalder mig også grime ting og siger jeg stinker,grim,fed og klam. Og jeg har altid dårlige regler som at jeg kun må lege til kl.17.00,jeg må ikke sove hos andre end der hjeme, jeg skal sove kl.18.30 eller 19.30, de ville heller ikke til mine klasse angemanger.

Og de laver altid noget sjovt når jeg er hjemme hos min far (mine forældre er skilt) og ønsker at jeg er ligesom alle andre børn og straffer mig også hele tiden faktisk vær dag hvis jeg glemmer noget

eller hvis de ikke gider at lave noget og regner med jeg skal gøre det uden nogles siger noget.

Jeg har det altid sjovere der ude end der hjemme. Jeg må heller ikke have en hobby jeg kan godt lide at cheer og synge men de synes at jeg er dårlig og vil altid bestemme hvad jeg skal gå til.

Håber i har nogle råd!

Kh pige på 11 år.!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det lyder slet ikke til, at det er nemt at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit allerbedste for for at give dig nogle råd, som kan hjælpe dig.

Det er slet ikke okay, at de kalder dig grimme ting. Alle børn har nemlig ret til at have det godt hjemme.

Nogle gange er det meget sjovere at være ude end hjemme. Der er man jo gæst, og har fx ingen pligter. Jeg vil råde dig til at tale med nogen om de her ting. Måske er der en af dine veninder, hvor forældrene også er skilt, så I kan tale sammen om, hvor svært det kan være. Det hjælper nemlig rigtig meget at tale med andre om de ting, som er svært.

Vil du have mod på at tale med din mor? Det vil måske være lidt svært, måske forstår din mor slet ikke, hvordan du har det? At du måske savner lidt alene tid sammen med hende, hvor du kan mærke, at du er noget særligt for hende.  Og at hun ser alle de ting, som du gør og hjælper med derhjemme, og få gode karakterer i skolen. Eller vise hende det her brev? Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at skrive til din mor. Der er nogle børn, som fx sender brevet ind til os i en chat - og så taler vi sammen om, hvad man kan skrive. Måske kunne det være en ide for dig?

Måske er det din far eller en anden, du skriver et brev eller sms til, så han forstår, at du ikke har det godt hjemme hos din mor. Selvom du bor hos din mor så skal din far også sikre, at du har det godt hos din mor.

Det lyder rigtig dejligt, at du godt kan lide at synge. Det synes jeg, du skal holde fast i. Det er desværre ikke altid, at man er enig med sine forældre om, hvad man skal gå til. Så måske kan du sige, at du elsker at synge. Så ved de, at det er noget, som betyder meget for dig. På nogle skoler er der fx et kor, som man kan være med i. Måske kunne du tale med dine veninder, om nogle af dem også har lyst til at synge i kor? Så kunne det være, at jeres lærer kunne hjælpe jer med at undersøge mulighederne og evt. sende en besked til jeres forældre på intra?

En anden mulighed er kirkekor. Det er gratis at synge i kirkekor, og nogle steder får man løn for at synge til gudstjenester. Det kan du måske tjekke det hos de lokale kirker, hvis det er noget for dig?

Jeg ønsker dig alt det bedste. Du har været så sej til at fortælle om, hvad du føler og alle de gode ting, som du gør. Så husk på det, når du skal tale andre om det ik! At du er mega sej, du ved hvad du vil.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.