Brev
Pengeproblemer:(
Hejsa.
Jeg er en pige på 12 år og jeg har ikke nogle penge, altså nu ved jeg jo godt det på en måde mærkeligt at sige men altså mine forældre har ikke mange penge og alle mine veninder og venner har massere og penge og det er altid mig der ikke har nogle når vi er sammen.
Mine forældre er ikke til lommepenge det har jeg snakket med dem om og det ville de ikke. Jeg kan ikke få et job da jeg kun er 12 og bliver først 13 om lang tid.
Jeg ville godt hører om du har nogle ideer til at tjene nogle penge fordi jeg har brug for nogle penge til tøj fordi jeg går næsten med det samme, jeg har brug for nogle til nogle nye sko og nye mapper til skole men vi/jeg har ikke nogle penge
så Hvis du har nogle ideer til at tjene nogle penge så please hjælp mig.
Kh den 12 årige pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Jeg kan godt forstå, hvis du ønsker dig nogle af de samme muligheder, som dine venner og veninder har. Det ville være rart, hvis det var sådan for dig.
Man kan altid diskutere, hvad der er nødvendigt at have – og dén diskussion er der sikkert mange børn og forældre, der har med hinanden. Problemet er, at det altid er forældrenes lønninger og udgifter, der bestemmer, hvad der er tilbage til mad og tøj og andre ting, som en familie har brug for – og det kan være meget forskelligt fra familie til familie.
Dine forældre har pligt til at sørge for, at du har det godt og til at sørge for, at du har det, som er nødvendigt.
Jeg vil fortælle dig, at alle forældre modtager nogle penge fra Staten, som hedder børn- og ungeydelse. For din aldersgruppe udbetaler Staten kr. 11.232,- om året i 2018. Dette beløb er tænkt som Statens bidrag til dine forældres forsørgelse af dig. Forsørgelse er ikke kun tøj og sko og skoleting. Det er også mad og husleje og alle de andre ting, som hører med, når man skal sørge for et barn.
Beløbet er et tilskud. Det betyder, at dine forældre også skal bruge deres løn på at forsørge sig selv og dig og dine eventuelle søskende.
Jeg synes faktisk, dit ønske om at have nogle penge, som du selv kan disponere over, er helt rimeligt. Det kan godt være, det ikke skal være mange penge – men lidt, som du selv kan bruge, som du vil.
Jeg vil fortælle dig, at Staten har nogle takster, som man kan kigge lidt på, hvis man skal forhandle om, hvad der er rimeligt, at et barn skal have i lommepenge. For din aldersgruppe er beløbet 65 kr. om ugen. Det er ikke til tøj. Det kan være til slik, blade og biograf og andre ting, som børn skal kan bestemme.
HVIS dine forældre virkelig ikke har nogen penge, som de kan afse til dig, kan jeg godt se, at både de og du har en lidt vanskelig situation. Ansvaret er først og fremmest hos dine forældre – men jeg forstår godt, hvis du gerne vil finde andre løsninger så.
Du kan måske undersøge, om du kan tjene en skilling ved at være barnepige for nogle børn dér, hvor du bor. Det kan være du har nogle rare naboer, som kender dig og som stoler på dig. Måske har de brug for en barnepige, som kan hjælpe dem med deres børn en gang imellem? Måske kan du hjælpe dem med at lave nogle ærinder for dem og derved tjene lidt penge. Du har måske også nogle bedsteforældre eller andre i din familie, som du kan gøre tjenester for og på den måde tjene penge. Eller hvis du er glad for dyr, kan det være du kan lufte nogle hunde ind i mellem? Det er også en god måde at starte med at tjene penge på, mens du venter på at blive 13 år. Du kan så aftale med dine forældre, at du selv bestemmer over de penge, du tjener.
Du kan overveje at vise mit svar til dine forældre. Det kan måske give jer nogle nye idéer til, hvordan I kan løse dit behov for at have nogle penge at råde over, lige som dine venner og veninder.
Derudover kan du overveje, om der er nogen idé i, at du taler med dine venner og veninder om, at du altså ikke har de samme penge at råde over, som de har. Dét kan du gøre, hvis du synes, det er et pres på dig, at du ikke har nogen penge selv, og hvis du mangler deres forståelse af din situation. Hvis du synes det er pinligt eller unødvendigt, lader du endelig bare vær.
Hvis dine forældre ønsker at tale med nogle andre voksne om, hvordan de skal forholde sig til dit ønske om lommepenge, har de mulighed for at ringe ind på Forældretelefonen på tlf. 3555 5557 og tale med én af de mange voksne, som sidder klar ved telefonen.
Jeg ønsker dig held og lykke med at få lavet nogle aftaler.
Mange hilsner fra Børnetelefonen