Brev
Pengeproblemer
Hej bb,
Jeg er en pige på 15 år (snart 16) og går ud af 9., ja faktisk her om 2 dage fra den dag jeg skriver det her brev.
Jeg bor sammen med min mor, søster og min hund. Vi har det lidt stramt herhjemme da vi ik har sååå mange penge. Min mor har et fuldtidsjob og Et job ved siden af, men vi har stadig en bil der betales af på og andre ting.
Jeg kan mærke at min mor har det virkelig virkelig svært for tiden og det kan bare få mig til at græde. (Spøjst nok sidder jeg faktisk at græder lige nu, og det var også derfor jeg skriver til jer for at få det ud) Vi har haft problemer med penge i lang tid men nogle gange er det slemt og andre gange er det ik.
Min mor har altid støttet sine børn og forsørgede dem rigtig godt men hun tænker bare slet ik på sig selv. Jeg får tøj penge næsten hver måned, men det kommer an på hvor stram økonomien er, og det også helt fint. Nogle gange får jeg 500kr andre gange 1000kr.
Men jeg har sagt til hende at hun skal bruge dem til noget andet, fx regninger eller noget. Jeg mangler ik noget.. Jeg har en ipad, mobil, computer og en pakke tøj der er på vej fra Zalando, Så jeg vil bare have hun tænker på sig selv. Men hver gang jeg siger hun skal bruge dem på sig selv siger hun bare nej. Og inderst inde ved jeg godt det er fordi hun bare vil gøre sine børn glade. Min mor sover heller ik om natten fordi hun har så mange tanker der køre rundt i hovedet på hende om penge…
Jeg har haft et fritidsjob så jeg kunne spare op til at købe ting til mig, så hun kunne beholde de 500-1000kr om måneden så hun kunne bruge den på regninger. Men jeg bryd mig ik om det og følte mig virkelig utilpas når jeg arbejdede så jeg sagde op.
Udover at det er svært at få ting til at hænge sammen har væres hund også gået hen at fået en slags knude/kræft på kroppen og nu skal vi også tænke på at han skal til dyrlægen. Som ca koster 5000kr. Vi havde en anden hund også som havde kræft i munden og blev opereret en gang men kræften kom tilbage.. så han skulle aflives:( Og vil bare ik have den hund vi har nu skal aflives fordi kunne næsten ik leve uden en hund, da min gamle hund blev aflivet.
Jeg tænker rigtig rigtig meget på det her at jeg kan blive så frustreret og sur nogle gange at jeg bare får sådan et flip. Jeg har talt med min mor lidt om det, men hun begynder ig græde og siger at det slet ik noget som vi (mig og min søster) skal tænke på.
Men jeg kan bare ik lade vær. Jeg kan mærke på min mor at hun er ked af det, men bare tager en maske på og smiler.
Og jeg bliver rigtig ked af det:(
(Undskyld for den lange besked og de steder hvor jeg ik har skrevet komma eller sat punktum)
Kh, M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tillykke med fødselsdagen! Og snart tillykke med din afgangseksamen!
Du skal ikke undskylde noget som helst. Du har skrevet et rigtig fint brev, hvor du på bedste vis beskriver din situation.
Jeg synes, du er en meget moden, ærlig, åben, empatisk og eftertænksom pige, der gerne vil gøre det rigtige, og som lige nu er bekymret og har det svært.
Jeg synes, at du skal skrive et brev til din mor, hvor du fortæller hende, hvordan du har det.
Fortæl hende også, at du kan fornemme, at hun ikke har det så godt, og at hun ikke behøver at prøve at skjule det.
Det er ofte nemmere at forholde sig til, at ens forældre har det svært, hvis de taler om det, end hvis de holder det hemmeligt.
Man kan hurtigt blive meget mere bekymret for dem, end man behøver, når man kan mærke, at de tager en maske på.
Derfor vil det være fint, hvis I får talt om tingene.
Nu er du også 16 år, så det er svært at holde ting skjult for dig. Jeg tænker, at det kan være en lettelse for alle at få talt sammen om tingene.
Hvis du virkelig mener, at du ikke behøver de 500-1000 kr, som din mor insisterer på, at du skal have, så læg dem til side og lav en lille opsparing til noget, der kunne være hyggeligt at lave sammen som familie.
I kunne gå i biografen eller ud at spise, gå i Tivoli, eller på café eller noget helt andet, hvor man glemmer bekymringer og bare har det hyggeligt og sjovt.
Det kunne måske komme til at fungere som en måde at ryste de dårlige ting af sig, så man får energi til at starte på en frisk. Hvad tænker du om den ide?
Du skal ikke have dårlig samvittighed over, at du sagde op på dit arbejde. Hvis du ikke havde det godt der, så er det altså okay at stoppe. Men måske kan du finde noget andet, hvis du gerne selv vil tjene penge.
Angående din hund: Det er bare ikke sagen, når ens dyr bliver syge. Man bliver så ked af det.
Jeg vil foreslå dig, at I får ham/hende undersøgt, så I ved, hvad det er. Måske er det slet ikke så alvorligt.
I kunne måske starte med at ringe eller tage ned til dyrlægen og forklare, hvordan knuden føles. Måske kan de allerede der sige, om det er nødvendigt med en undersøgelse.
Hvis du har brug for nogen at tale med, synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis, og du er anonym.
Du kunne fx starte med at sige, at du bare har brug for at snakke lidt om, hvordan du har det, og hvordan det går derhjemme.
Så kommer resten af samtalen helt af sig selv. Og vi er gode til at hjælpe dig på vej.
Jeg kan høre, at du har søskende, så måske har de også brug for at tale med nogen. Du kunne også foreslå dem at skrive eller ringe til os.
Vi vil rigtig gerne hjælpe jer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen