Penge

Hej pige på 16 her 🙂
Jeg har et lille penge problem. Min far og pap mor prøver virkelig på at hjælpe mig. Men det er bare som om, når jeg har penge at jeg bare skal bruge dem på et eller andet. Det er lige megt hvad det. jeg har brugt over 5000,- på ting som jeg faktisk ikke kan bruge til noget eller som jeg ikke har brug for.

Jeg synes at det er pinligt. Jeg har også brugt over 2000,- på chips på nogle få måneder. Heldigvis er jeg aktiv så det med chipsene sætter sig ikke rigtig på mig. Men jeg synes at det er rigtigt pinligt at jeg har brugt over 7000,- på ting som jeg ikke kan bruge eller som jeg ikke har brug for.

Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan gøre for at stoppe det. Jeg vil jo også gerne have nogle penge til jeg flytter hjemme fra. Som sagt min far og pap mor prøver virkelig på at hjælpe mig. Men når jeg bliver 18 kan de ikke rigtig hjælpe mig. Fordi så skal jeg til at klare mig selv.

Men har i ikke en ide til hvad jeg kan gøre for at stoppe min trang til at købe ting?? Det kunne være dejligt hvis i havde.
De apps som jeg har brugt så mange penge på er wish, ebay og geek. Min far og pap mor siger også at det er nogle penge fælder, og de har også ret. Men jeg føler stadigvæk en trang til at købe ting.

Jeg håber virkelig meget at i kn hjælpe mig

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Her kommer nogle råd, som jeg håber kan hjælpe dig.

Det første du kan gøre er at slette de apps, som du nævner i dit brev. Hvis du sletter dem fra din telefon, så frister købene ikke så meget og du har ikke alle fristelserne lige ved hånden. Hvis du så får meget trang til at hente dem igen, så prøv at gør noget andet i stedet for. Aflede din impuls til at købe - at købe noget kan give en kortvarig lykkefølelse - og det kan være en slags lykkefix man jagter. Istend kan du f.eks. tjekke nyheder, Facebook, snakke med nogen eller noget andet. Du skriver også, at du er meget aktiv. Du kan  gøre noget aktivt, når du får lyst til at bruge penge. På den måde kan du få dine tanker rettet hen mod noget andet.

Hver gang du får lyst til at købe noget, så kan du lave en regel, at der skal gå en uge, før du må købe det. Hvis du så efter en uge virkelig føler, at du virkelig mangler det og du kan skrive ned, hvornår du vil brug det og hvorfor du har brug for det, så kan du købe det. På den måde vil du undgå alle mulige ubrugelige impulskøb. Måske kan du bruge 'Nice to have og Need to have' - 'Er det skidt for mig - Er det godt for mig'. Hvis det er absolut need to, så er det ok at overveje købet. Du vil helt sikkert også opleve, at langt de fleste ting har du glemt alt om efter 1 dag.

Du kan aftale med din far og din papmor, at de ikke skal give dig så mange penge det næste stykke tid, da du har svært ved at håndtere pengene. Når du så har brug for penge, kan du snakke med din far og papmor, om det er en god ide at bruge penge på det. De vil helt sikkert kunne guide dig i forhold til, hvad der er gode køb og hvad der er dumme køb.

En sidste ting du kan gøre i samarbejde med din far og papmor er, at få lavet en opsparing med nogle af de penge de giver til dig. Du kan fx sætte halvdelen ind i på en konto. I banken kan man få lavet en opsparing, som man kun kan hæve fra, når man når en vis alder. Den alder kan I, i fællesskab bestemme. På den måde vil du lige så stille få lavet en opsparing til du flytter hjemmefra.

Alle de råd jeg har givet dig, er nogle rigtige god råd at øve sig på. Når du skal flytte hjemmefra og klare dig selv, er det nemlig vigtigt at være lidt økonomisk. Der har man nemlig ikke råd til at lave impulskøb. Så det er super, hvis du allerede begynder at øve dig nu.  Jeg ved også at man kan få hjælp og vejledning i banken, så man får overblik over sine penge og sit forbrug.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.