Brev
Penge
Kære brevkasse
Jeg er en pige som lige er blevet konfirmeret.
Mine forældre har ingen penge og nu hr de jo bare endnu mindre efter min fest.
Hvad sker der?
Vi har ik råd til mad, skal vi så bare sulte?
Bliver vi smidt på gaden?
Altså hvad sker der når man ikke har råd til noget mere?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tillykke med konfirmationen! Jeg håber, at du havde en skøn festdag.
Du skriver, at dine forældre ikke har nogen penge. Er det mon noget, de har sagt til dig? For det kan jo være, at de har sagt sådan uden at det er så slemt, som det lyder? Måske har de ment, at de kun havde få penge? De har sikkert sparet penge sammen, så de kunne betale for konfirmationsfesten. Og det er da dejligt at de har gjort det, så du kunne blive fejret af dine venner og familie.
Du skriver også, at dine forældre ikke har råd til mad. Alle børn har ret til nok at spise, og det er dine forældres ansvar at du får mad, så du ikke sulter.
Jeg synes, at du skal prøve at tale med dem om det. Og sige at du er bekymret. Det er dine forældres ansvar, at der skal være penge nok til mad. Ikke dit ansvar. Jeg ved, at det kan være svært at tale om sådanne ting, men prøv at finde modet. For det er ikke fair, at du går rundt med de her bekymringer alene. Du kan evt. vise dine forældre brevet her.
Hvis dine forældre fortsat siger, at de ikke har nogen penge og du ikke får mad nok til at blive mæt, så synes jeg ,at du skal fortælle det til en lærer eller en anden voksen du er tryg ved. Det kan være, at hun eller han kan hjælpe. For så bør kommunen hjælpe dine forældre.
Du kan læse om dine og alle andre børns rettigheder her: http://boerneportalen.dk/rettigheder/b%C3%B8rnekonventionen/
Der står bl.a.: Dine forældre skal sørge for, at du får mad, varme, tryghed, lærdom og kærlighed, så du kan udvikle sig. Hvis de ikke kan det, skal staten hjælpe dig. Det betyder bl.a. at I ikke bare kan blive smidt på gaden, uden at I får en anden bolig. Det skal staten hjælpe Jer med, hvis ikke dine forældre har penge nok.
Staten betyder, at man kan få hjælp af kommunen, hvis der er problemer med at få mad og blive sat på gaden.
Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de kan få hjælp, er de meget velkomne til at ringe til Forældretelefonen: 35 55 55 57. De kan se åbningstiderne her: https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen
Jeg håber, at svaret her kan hjælpe dig lidt på vej! For du fortjener at have det godt og rart derhjemme sammen med dine forældre.
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive eller ringe til os igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen