Penge

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Jeg kan læse at i har en del forskellige problemer i din familile, som påvirker dig og din hverdag.

Du beskriver at dine forældre ikke har det godt sammen og at de også har pengeproblemer. Derfor har du to jobs samtidig med at du går i gymnasiet, for at spare sammen til og betale for de ting du har brug for, fx kørekort.

Det første år på gymnasiet kan være krævende, der er mange ting som er nye både i forhold til nye kammerater, lærere og måden man underviser på. Derfor kan jeg godt forstå at du synes det er hårdt både at være startet på gymnasiet og have problemer hjemme.

Du skriver at du føler dig udkørt, har hovedpine og er begyndt at kaste op, og det lyder ikke godt. Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du efterhånden er ved at være så presset, at din krop nu fortæller dig, at du skal passe på dig selv.

Det er også vigtigt at du får noget ud af din uddannelse, og det må være svært for dig når du er optaget af  2 jobs og at skænderier og dårlig stemning fylder op derhjemme. Under de betingelser er det ikke nemt at lære noget.

Jeg tænker du skal have noget hjælp med alle de ting som sker i dit liv. På gymnasiet er der en studievejleder, som du kunne kontakte, de kan være gode at snakke med om at få det til at fungere på gymnasiet, og se på hvilke muligheder der kan være for hjælp til jeres familie.

Nogle unge i din alder flytter hjemmefra. Det kan evt være en måde at komme væk fra alt det negative imellem dine forældre? Hvis du skal have kørekort nu må du være tæt på at fylde 17/18 år og vil kunne evt få støtte fra kommunen til at etablere dig på et kollegieværelse eller lignende. Du kan henvende dig til kommunen og snakke med en sagsbehandler om dine muligheder for det.

Du kan også prøve i første omgang at google ‘anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn. De kan fortælle dig om, hvilke muligheder kommunen har for at hjælpe.

Måske kan de også oplyse dig om mulighederne for hjælp til samtaler hos psykolog, hvis du får brug for det. Det er gratis, fordi du er under 23 år. Du kan også bestille tid hos din læge, der kan hjælpe dig med at få den rigtige støtte.

Jeg tænker også på om du har familie eller venner som kan støtte dig og være med til at passe på dig lige nu? Er der nogle du har som fortrolige og som du kan snakke med om hvordan du har det? Det er rigtigt godt at have nogle mennesker omkring sig, der kender din situation og som du kan vende dine oplevelser og hverdag med.

Jeg håber meget at du får hjælp til at få det bedre hverdag, der ikke er så stresset for dig. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen også og få en snak med en rådgiver på tlf. 116 111.

Jeg håber virkeligt, at du tager fat i nogle af disse muligheder, så du snart kan få hjælp!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.