Brev
papfar
hej børnebrevkassen!!!
jeg har nogle problemer med min papfar. mig og min mor har boet i hans hus i ca. 3 år nu. ja.. men nu til sagen… min papfar og jeg kommer meget ofte op og skændes, over ingen ting. det er for det meste ham der starter med at snerre af mig og jeg kan jo ikke lade hver med at snerre igen, vi ender altid med at råbe ad hinanden og min mor hun bliver så ked af det hver gang. det burde jo være blevet bedre med årene, men det er faktisk blevet værre. er i ikke søde at hjælpe mig med at blive venner med papfar?
hilsen papfars mareridt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om dit lidt besværede forhold til din papfar... Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over situationen, det er aldrig sjovt, når der er konflikter derhjemme.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du lyder som en fornuftig pige, som egentlig ikke er ude på ballade. Hvis din papfar snerrer af dig, synes jeg ikke, det er så underligt, at du snerrer igen… Men samtidig kan jeg også forstå på dit brev, at du gerne vil være gode venner med din papfar og måske undgå nogle af de konflikter og skænderier…
Du skriver i dit brev, at din mor bliver rigtig ked af det, når I skændes… Måske kunne du få en god snak med hende om dit ønske om at få et bedre forhold til din papfar..? Du kunne for eksempel sige til hende, at du godt ved, at hun bliver ked af det, når du og din papfar skændes, men at du gerne vil have, at det skal stoppe… Du kan også fortælle hende, at du ikke ved, hvordan I kan stoppe det, og at du har brug for hjælp… Måske kan din mor snakke med din papfar, sådan at han også er indstillet på at gøre en indsats, for at I skal få et bedre forhold tilhinanden..?
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.