Papfar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige

Tak for dit fine beskrivende brev, hvor du beder om hjælp til at holde din papfar ud. Jeg vil svare dig så godt jeg kan. Det første jeg lægger mærke til i dit brev er, at du er rigtig god til at sætte ord på, hvad både du og din papfar siger og føler. Du beskriver, at du prøver at være sød mod din papfar men, at det ender med han giver dig et kram. Her driller din ADHD dig og du reagerer på det. Måske kan du snakke med din papfar om dette på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner. Fortæl ham, hvad det gør ved dig, når han krammer og hvis du kan, så forklar ham, hvad han kan gøre i stedet for et kram, for at vise, at han holder af dig.

Foruden angst og  ADHD er du midt i puberteten, hvor mange unge som du, har svingende følelser for forældre. I er ved at finde jeres egen identitet og det betyder ofte, at I lægger afstand til de nærmeste. Det er helt forståeligt, men for mange kan det være svært og kræver hjælp. Du beskriver, hvor skidt du har det og derfor kan du have brug for hjælp af  professionelle. Mon du kan tale med den psykolog du går hos i forbindelse med angst? Hvis du ikke føler tillid til psykologen omkring dette, kan det også være en mulighed for dig at kontakte www.Headspace.dk. Her har du mulighed for komme hen og snakke med en rådgiver – du kan også chatte, smse eller ringe. Der sidder altid en voksen, som kan give nogle råd til dig, så du kan komme videre.

Når jeg læser dit brev fornemmer jeg bag alle ordene en rigtig varm pige, som trods udfordringer gerne vil have de nære relationer til at fungere. Hvad tænker du om det? Måske kan du skrive et brev til dig selv, hvor du ikke fokuserer på din papfar, men på jeres daglige familieliv. Skriv hvilke ting, der gør dig glad, ked af det, vred eller giver dig energi. Se derefter nærmere på de ting, der gør dig ked af det eller vred. Hvilke af af disse ting kan du snakke med din mor og papfar om, at ændre så du/I trives bedre? Som forældre vil man altid det bedste for sine børn, men forældre er også usikre og kan have svært ved at vide, hvad den unge tumler med eller tænker. Derfor vil det være stort, hvis du har mulighed for at sætte ord på, hvordan du gerne vil have det og hvad du ønsker for at trives bedst muligt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe på BørneTelefonen 116 111. Vi vil altid gerne hjælpe dig

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.