Brev
Papfar
Hej brevkassen
jeg er donar barn
jeg har altså ikke nogen far men min mor har haft mange kærster gennem tiden
men nu har hun fået den mest irreterende kærste
hvis nu at min mor har stolt nået frem på bordet så skælder han altid mig og min lillesøster ud og hvis vi får noget i fødselsdags gave så siger han hvor er i dumme at i får sådan noget
er der ikke nok rod i forvejen
jeg syntes det er så irreterende at han skal drille med sådan noget
jeg vil have at min mor slår op med ham men ved ikke hvordan at jeg skal sige det det er faktisk mest min lillesøster det går ud over
k.h. Pige på 9 år
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år.
Hvor er det godt, at du har skrevet et brev her til BørneTelefonen. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke bryder dig om den måde, din mors kæreste er på overfor dig og din lillesøster.
Selv om det nogle gange kunne være rart, så kan man desværre ikke vælge, hvem ens forældre er kæreste med. Men man kan godt fortælle, hvordan man har det. Og det skal ens mor lytte til. For hun skal sørge for, at børnene har det godt derhjemme.
Derfor tænker jeg, at du skal tale med din mor - bare jer to, alene. Måske kunne du først sige til hende, at der er noget, som du meget gerne vil snakke med hende om – og hvornår hun har tid til det? Så I kan få god tid til snakken.
Det kan også være, at du foreslog, at I gik tur sammen? Det ved jeg, at nogle børn godt kan lide – for så bliver man ikke forstyrret.
Du kan fortælle hende det, som du også har skrevet i brevet. Hvordan du oplever det, når din mors kæreste skælder ud og driller. Kom med eksempler på, hvad det er han gør. Og fortæl hvordan du hellere ville have, han opfører sig.
Fortæl også at du synes, det går meget ud over din lillesøster.
Hvis det er svært at få sagt, kan du også vise hende dit brev og mit svar. Så kan hun læse det. Du har nemlig forklaret det rigtig fint.
Det kan godt være, at din mor vælger at blive ved med at være kæreste med ham. Men hun kan tale med kæresten og fortælle ham, at I bliver kede af det, når han skælder ud og driller jer. Måske har han slet ikke tænkt over det – og så kan det være, at han siger undskyld til jer. Det kunne sikkert være rart.
Jeg håber, at din mor hjælper dig og din lillesøster, så I ikke længere bliver skældt ud og drillet.
Du må meget gerne ring til os, hvis du ikke synes, det hjælper at snakke med din mor. Du kan ringe på 116111, så er der en sød rådgiver parat til at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen