Papfar

Vil spørge om det er tilladt at skælde børn ud over en aftale de havde lavet med din mor.

Er det så okay når jeg beder min papfar om at holde kæft med sine smarte bemærkninger.

Og han så kaster vand i hovedet på dig
går efter dig
og så der efter prikker dig hårdt i hovedet

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, at der må være flere ting, som dig og din papfar har været uenige om, for det lyder som en meget voldsom måde at reagere på af din papfar - også selvom du måske taler i et provokerende sprog. Det er stadig ikke i orden, at han gør, som han gør.

Jeg tænker, at du skal starte med at snakke med din mor omkring, hvordan du har det derhjemme med din papfar. Det er vigtigt, at din mor ved besked om, hvordan du oplever at være en del af jeres familie. Jeg ved fra andre unge, der har papfar og papmor, at det kan være rigtigt svært at være familie. Det er din mor, der bestemmer over dig - som du sikkert ved - til du bliver 18 år, og det er din mor og far, der skal passe på dig, så du føler dig tryg.

Derfor er det lige nu vigtigt, at du og din mor får snakket, så du kan føle dig tryg, derhjemme, og du kan regne med, at en aftale er en aftale, og det gælder selvfølgelig for jer begge to.

Jeg håber, du kan finde mod til at få snakket med din mor en dag, hvor du har overskud og er glad, så det bliver en god snak i stedet for et skænderi. Du kunne måske spørge din mor, om I skulle gå en tur elller gå på cafe. Tit er det lettere at få gode snakke, når man går tur eller er et andet sted end derhjemme.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.