Brev
På ferie med mors kæreste
Hej BørneTelefonen
Det er et år siden, mine forældre blev skilt, og ret hurtigt efter fandt min mor sig en kæreste. Det var hende, der gerne ville have skilsmisse, derfor sidder min far lidt tilbage og er stadig ikke kommet sig over skilsmissen endnu.
Jeg har et fint forhold til både min mor og far i dag. Min far ved godt, at min mor har fået en ny kæreste, men vi har endnu ikke snakket om det, faktisk ikke engang nævnt det i forbifarten.
Men her i sommerferie skal jeg sammen med en veninde ud og rejse, og her skal min mor og hendes kæreste med, så de kan gå rundt sammen, mens min veninde og jeg kan få alene rundt sammen.
Problemet er bare, at min far ikke ved, at kæresten skal med, og jeg er bange for, at han vil blive rigtig såret og ked af det. Jeg har spurgt min lillebror, hvad han synes, og han var sikker på at min far ville blive rigtig ked af det.
Skal jeg bare lade være med at sige det, og bare lade ham blive i troen om, at det blot er en pigetur? Det føles bare forkert.
På et eller andet tidspunkt skal han jo komme videre med sit liv. Og jeg er ikke engang sikker på, hvordan han ville tage det.
Hvad synes I, at jeg skal gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev.
Det er meget tydeligt, at du er en virkelig omsorgsfuld pige – og det er dejligt. Samtidig med din omsorgsfuldhed skal du også passe på dig selv. Jeg kan godt følge dig i din bekymring for din far, men du kan ikke alene tage ansvar for, hvordan din far har det. Men samtidig så skal du også være tro mod, at du synes det føles forkert at lade ham blive i troen om, at det er en pigetur. Jeg tænker det er vigtigt for dig og dit forhold til din far, at han får at vide, at din mors kæreste skal med. Jeg vil prøve at give dig nogle ideer til, hvordan du kan håndtere det.
Kan du tale med din mor om, at du synes, det er svært? Din mor vil måske tænke, at hun ikke skal lade sig begrænse af, hvordan han har det med at hendes kæreste er med. Hvis du vælger at tale med din mor om det, så prøv at forklare hende, at du har det svært med at han ikke ved det. På den måde kan det blive tydeligt for din mor at det handler om dine følelser, og ikke om din fars. Selv om din mor og far ikke er sammen, så har hun ansvar for, at du kan trives med den situation, som du og din bror er kommet i.
Det kan jo være din mor, der skal fortælle din far, at hendes kæreste skal med ud og rejse. Det kan være en god løsning, så du ikke bliver sendebud mellem din mor og far og får følelserne i klemme.
Det er vigtigt, at I som børn har det godt og i trives bedst muligt, når forældre skilles. Vi har lavet nogle idéer til, hvordan forældre kan hjælpe deres børn. Her er nogle af idéerne https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse-foraeldre Du kan give linket videre til din mor eller du og din mor kan måske sammen kigge på det. Det kan måske give jer en mulighed for at få en god snak om, hvordan ansvaret for din far kan komme til at fylde mindre for dig.
Det er nok også en idé, at du kigger på det sammen med din far eller fortæller din far om de idéer, vi har lavet - det kan måske hjælpe lidt til at få talt om skilsmissen. Du skriver, at din far jo på et eller andet tidspunkt skal komme videre med sit liv. Det giver mig det indtryk, at du går og bekymrer dig for, hvordan han har det. Måske kan det give anledning til, at du kan fortælle ham, at du er bekymret for ham og også give anledning til, at din far kan hjælpe dig med, at bekymringen kan blive mindre.
Det lyder som om, skilsmissen mellem din mor og far har været forholdsvis god og det er dejligt, du har et godt forhold til dem begge. På trods af det, så kan der være brug for at få nogle gode råd indimellem. Måske har dine forældre brug for råd og de kan ringe ind til vores ForældreTelefon på  35555557 . Her kan dine forældre få råd og vejledning til, hvordan de bedst støtter dig og din bror.
Jeg håber, ideerne vil være en hjælp for dig. Og jeg ønsker dig en rigtig dejlig ferie, hvor du kan nyde at være sammen med din veninde og ikke skal tænke på, hvordan din har det med, at din mors kæreste er med på ferien.
De varmeste tanker fra BørneTelefonen