Overset, ligyldig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L

Du har gjort det helt rigtige ved at skrive til BørneTelefonen og bede om hjælp.

Jeg kan forstå på dit brev, at du har haft en svær opvækst både med alkohol og vold. Det er flot, at du har kunnet klare alt det indtil nu ved at gøre dig stærk, blive dygtig i skolen og have mange interesser. Godt klaret!

Nu da du er 12 år, kan du mærke, at livet begynder at brænde på for dig, og at din gamle styrke ikke er nok til at bære dig oppe mere. Det er en helt almindelig reaktion. Når man som du har levet under pres og manglende omsorg i mange år, kommer der et tidspunkt, hvor man ikke kan rumme mere. Det er nok også derfor, du nu synes, det er svært at leve op til kravene i skolen.

Det er så fint, at du beder om hjælp nu, hvor du kan mærke, at du ikke er glad og ikke har lyst til dit liv mere. Og det er så fint, at du selv tænker, at der må kunne findes nogle bedre muligheder for dig.

Som du allerede ved, er det kommunens socialforvaltning, der skal hjælpe børn, der ikke trives i deres familie og/eller er udsat for det, der hedder omsorgssvigt. Det er man f.eks. hvis der er alkohol eller vold i familien.

Du kan godt selv henvende dig til kommunens familieafdeling, men måske ville det være rart for dig, hvis en voksen person kunne hjælpe dig. Det kunne f.eks. være en lærer, du har tillid til, en træner eller en anden voksen, som du kunne betro dig til.

Du kan også få hjælp fra en bisidder i Børns Vilkår. Det er en voksen, der støtter og hjælper dig, hvis der skal være møder med f.eks. kommunen. Der er mange børn i samme situation som dig, der har haft glæde af en bisidder.

Hvis du tænker, du gerne vil have en bisidder til at hjælpe dig med at komme videre, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om det. Det kan også være en god ide at tale med en rådgiver på BørneTelefonen eller Chatten, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.