overset?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 13 år

Jeg vil gerne starte med at sige, at du er god til at sætte ord på dine følelser. At du har sagt det højt til jeres venner, viser bare, at du tager dine følelser seriøst. Det skal du fortsætte med. Også selvom din mor blev lidt sur over, at du ikke først havde talt med hende. At blive vred er en reaktion, som vi mennesker ofte har, hvis vi ikke rigtig ved, hvordan vi ellers skal reagere. Måske blev din mor ikke rigtig sur, men måskede håbede hun, at du vil gå til hende først?!

At miste sin far er rigtig hårdt, og det er en sorg og savn, der aldrig går helt væk. Derfor skal man finde en måde, hvor der både er plads til livet nu og her - og minderne. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tage en snak med din mor igen, for det lyder ikke til, at hun forstår, hvordan det er at være dig. Måske kan du sige til hende, at du savner, at I kan tale sammen. Bare jer to, uden at hun siger det sin kæreste. Du kan også foreslå hende, at I måske sørger for at lave en mor-datter-aftale indimellem, hvor det bare er jer to, der hygger jer sammen. Ikke fordi din mors kæreste ikke også er en del af jeres familie - for det er han. Men du har brug for at have din mor for dig selv imellem. Det er et helt naturligt behov.

Det kan også være, at du bedre kan forklare din mor, hvordan du har det og hvad du savner, hvis du skriver til brev til hende? Jeg synes i hvert fald, at du er god til at forklare mig, hvordan du føler dig overset - og den følelse er ikke en, du skal gå alene med. Den skal din mor kende til, så I sammen kan finde ud af, hvordan I kan ændre det. Måske er det bare nogle små ændringer, der kan sørge for, at du igen føler dig som en del af jeres familie.

Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.

De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.