Brev
Oversensitive far
Hej BB.
Jeg har i lang tid haft problemer med min far. Han beskylder mig altid for at være manipulerende. Jeg spurgte f.eks. om han ikke kunne holde sine tanker inde når vi ser et tv. Bemærkninger som “din mor ser en del bedre ud end dig” og bare en masse råben mod tv’et. Keep in mind, at jeg er 15. Det er dog et mere nyt problem.
Jeg har i lang tid været ret kold overfor for min far: måden han opfører sig er ofte barnligt og hvordan han behandlede mig og mine søstre dårligt i mange situationer og også bare frygt han havde givet mig. Han snakkede ikke til mig i to uger efter jeg stoppede til karate og efter da har han bare sat en frygt fast i mit hoved at uden kampsport vil jeg ikke kunne overleve et overgreb. Han har behandlet mine søstre med disrespekt og egentlig bare været hårdere mod dem fordi de akedemisk ikke var de stærkeste.
Nu bliver han bare sur over at jeg bedre kan lide at være samme. Med min mor og er kold overfor for ham, som om det ikke er lidt åbenlyst, nu hvor hun altid har været mere omsorgsfuld.
Selvfølgelig ved jeg at alle forældre skal disciplinere deres børn for at de udvikler sig, men vi er bare et sted hvor det ikke har noget gavn overhovedet. Jeg elsker ham stadig: han er jo min far.
Han bliver også sur over at jeg ikke snakker med ham om min dag eller problemer, men jeg kan ikke have en privat samtale med ham uden at han bruger det imod mig senere. Jeg sagde på et tidspunkt at jeg var lidt stresset, jeg var i en uge, hvor jeg havde prøver og på dagen brød jeg sammen and All that good shit. Senere teasede han med at sige “nå er du stadig stresset” på en håndende måde. Vær gang man siger noget om at man har det dårligt drejer han det mod sig selv og siger bare “i tænker kun på jer selv jeg er stresset på mit arbejde”. Man kan ikke sige noget til ham uden han prøver at sige at han har det værre.
Listen kunne gå videre men vil hellere slutte det her.
Undskyld hvis den ikke er kronologisk på en måde
Vh.
15 årig dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år!
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at tale med din far om ting, der er svære, hvis han ikke behandler din tillid med respekt eller hvis han bringer sig selv i fokus frem for at anerkende de ting, som du fortæller om.Det er ærgerligt, hvis det skal blive ved med at være sådan, som du beskriver det.
Det siger jeg, fordi du siger, at du elsker din far og at det betyder noget, at han er din far.
Det siger jeg, fordi din far bliver sur, når du ikke vil tale med ham om din dag eller om dine problemer.
Det siger jeg, fordi din far sætter en frygt i dig i forbindelse med, at du stopper med at dyrke karate.
Det siger jeg, fordi din far behandler dine søstre med disrespekt.
Gad vide, om der er sket nogle ting, som har forandret din fars måde at være far på – overfor dig og dine søstre.
Gad vide, om din far altid har været sådan, som du ser ham nu. Måske ser du ham i et andet lys end da du var yngre. Nu er du blevet ældre. Du er i puberteten. Du er i gang med at finde ud af, hvem du selv er, hvem du selv vil være. Og du er igang med at løsrive dig fra dine forældre, selv om du stadig har brug for dem og for deres kærlighed og respekt for dig.
Måske er det rigtigt svært for din far, at du er i gang med at udvikle dig til en voksen mand med dine egne meninger. Måske forsøger han at holde dig fast i, at du er hans barn, som han passer på og som han vejleder.
Måske har din far ikke tænkt på, at han bliver ved med at være din far – men at han og du skal være far og søn på en ny måde end den, I kender. I skal finde en voksenmåde at være far og søn på.
Alt dét har din far selv et ansvar for at finde ud af. Det er ikke dit ansvar.
Jeg kommer til at tænke på, hvad din mor mon vil sige, hvis du taler med hende om de ting, som du fortæller her.Du er hendes søn. Dine søstre er hendes døtre. Hun har også et ansvar for at passe på jer og sørge for, I har det godt og klarer jer godt.
Måske kan din mor hjælpe, så du og din far forstår hinanden og finder en måde at være i familien med hinanden, som dur for jer begge.
Måske dur det for dig, at du taler med en anden voksen foruden din mor om de ting, du oplever derhjemme. Det kan være, du har en god voksen i skolen eller andre steder, hvor du kommer, som kunne være god for dig at tale med. Det kan du tænke over.
Mit ønske er, at du véd, at du har ret til at tale om, hvordan du har det og om, hvordan du oplever det hjemme i din familie. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Jeg ønsker i hvert fald, at du får det godt.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen