Oversensitive far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år!

Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at tale med din far om ting, der er svære, hvis han ikke behandler din tillid med respekt eller hvis han bringer sig selv i fokus frem for at anerkende de ting, som du fortæller om.Det er ærgerligt, hvis det skal blive ved med at være sådan, som du beskriver det.

Det siger jeg, fordi du siger, at du elsker din far og at det betyder noget, at han er din far.

Det siger jeg, fordi din far bliver sur, når du ikke vil tale med ham om din dag eller om dine problemer.

Det siger jeg, fordi din far sætter en frygt i dig i forbindelse med, at du stopper med at dyrke karate.

Det siger jeg, fordi din far behandler dine søstre med disrespekt.

Gad vide, om der er sket nogle ting, som har forandret din fars måde at være far på – overfor dig og dine søstre.

Gad vide, om din far altid har været sådan, som du ser ham nu. Måske ser du ham i et andet lys end da du var yngre. Nu er du blevet ældre. Du er i puberteten. Du er i gang med at finde ud af, hvem du selv er, hvem du selv vil være. Og du er igang med at løsrive dig fra dine forældre, selv om du stadig har brug for dem og for deres kærlighed og respekt for dig.

Måske er det rigtigt svært for din far, at du er i gang med at udvikle dig til en voksen mand med dine egne meninger. Måske forsøger han at holde dig fast i, at du er hans barn, som han passer på og som han vejleder.

Måske har din far ikke tænkt på, at han bliver ved med at være din far – men at han og du skal være far og søn på en ny måde end den, I kender. I skal finde en voksenmåde at være far og søn på.

Alt dét har din far selv et ansvar for at finde ud af. Det er ikke dit ansvar.

Jeg kommer til at tænke på, hvad din mor mon vil sige, hvis du taler med hende om de ting, som du fortæller her.Du er hendes søn. Dine søstre er hendes døtre. Hun har også et ansvar for at passe på jer og sørge for, I har det godt og klarer jer godt.

Måske kan din mor hjælpe, så du og din far forstår hinanden og finder en måde at være i familien med hinanden, som dur for jer begge.

Måske dur det for dig, at du taler med en anden voksen foruden din mor om de ting, du oplever derhjemme. Det kan være, du har en god voksen i skolen eller andre steder, hvor du kommer, som kunne være god for dig at tale med. Det kan du tænke over.

Mit ønske er, at du véd, at du har ret til at tale om, hvordan du har det og om, hvordan du oplever det hjemme i din familie. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

Jeg ønsker i hvert fald, at du får det godt.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.