overgreb fra morfar

altså det hele startede da jeg var omkring de 9-10 år,

min bror og jeg var ovre ved mine bedsteforældre for at pynte juletræ. hvilket vi gjorde hvert år.

min bror var færdig med sin del af træet, så han var gået ud af rummet hvor træet stod, så jeg var alene tilbage med min halvdel. (hvilket jeg havde det fint nok med)

lidt efter min bror var gået, så kom min bedstefar ud og satte sig på en stol, jeg tænkte jo ikke på noget over hovedet, for jeg kunne ik forstille at der ville ske noget.

han bad mig om at komme hen til ham og sidde, og det gjorde jeg da, med glæde, for jeg kunne jo godt lide ham dengang, men lidt efter lidt så tog det hele ligesom overhånd, og han begyndte at rage på mig, nede for neden, hvilket jeg jo nok var lidt for lille til at forstå, men vidste godt der var noget forkert.

det fortsatte i omkring, 1-3 år. vi kommer ved mine bedsteforældre hver tirsdag, så derfor skete det jo en gang om ungen.

men ja jeg var jo ikke særlig klog den gang, så jeg gik hver eneste tirsdag ind til ham, lidt før min mor kom ind i rummet, hvor han begyndte at pille ved mig. men efter hånden som jeg blev klogere, så fandt jeg en metode hvor jeg kunne slippe for ham, hver gang han tog fat i mig, så sagde jeg bare jeg skulle på toilettet ( en lidt sjov måde vel, men den virkede) og jeg begyndte ik at gå ind i et rum hvor han var uden min mor, og den plan er succes fuld, kan man vel sige.

men sidste sommerferie, der var jeg oppe på besøg ved dem, min bedstemor og jeg skulle over til hendes søster og lave et par små ting, så ja jeg ville lige hjælpe lidt til. lige inden vi skulle køre hjemme fra dem af, så skulle min bedstemor lige på toilettet, og hun bad mig om at sige farvel til min bedstefar.

jeg stod i to sekunder og stenende, men samlede mod nok til bare at stikke hovedet ind og sige ¨farvel vi køre nu¨ men som jeg lige troede det hele var slut, så siger han at jeg skal komme hen til ham, og jeg skynder mig bare at sige at vi skal til at køre, så jeg løber ud i gangen tager sko på og sætter mig ud i bilen.

der er ikke sket mere i lang tid nu, og jeg har skrevet et brev til min, mor omkring alt det her.

men jeg er meget meget usikker på hvordan jeg skal aflevere brevet, og om jeg skal gøre det før eller efter min bedstefar dør? og ærligt så tror jeg ikke der går mange år før han gør det.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tusind tak for dit brev. Jeg er så imponeret over dit mod, og jeg synes, du virker til at være en snu og stærk pige. Jeg er ked af det på dine vegne – at du har oplevet at din bedstefar forgriber sig på dig. Det er ulovligt, og det er på ingen måder okay. Det er fantastisk smart fundet på af dig, at opfinde en metode, hvorpå du kan undgå din bedstefar. Super sejt.

Hvordan er du mon kommet på at skrive et brev til din mor? Det er en rigtig god idé, for det kan måske ikke være nemt for dig, at skulle tale om det, der er foregået.

Jeg kan godt forstå din usikkerhed omkring, hvordan du skal aflevere brevet. Måske har du allerede gjort dig nogle tanker?

Jeg synes, det er så super modigt af dig, at du har skrevet et brev, og jeg tænker faktisk at din mor skal læse det, så snart du er klar til at give hende muligheden. Har du tænkt på, om du vil være hjemme samtidig med, at hun læser brevet, eller vil du lægge det til hende, måske inden du går i skole?

Du virker på en måde afklaret med at ville fortælle din mor, hvad du har været udsat for, og jeg synes, det er det helt rigtige at gøre – at fortælle det til hende.

Jeg tænker, at du skal forberede dig på, at din mor vil snakke med dig, efter hun har læst brevet.

Når man som dig har været udsat for overgreb, kan man også have brug for at skulle tale med en professionel om det, f.eks. en psykolog. Jeg nævner det, for at du kan overveje og gøre dig nogle tanker om, hvorvidt det er noget, du har lyst til, da det kan være noget, som din mor også vil nævne.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover og vil endnu engang rose dig for din åbenhed og dit mod til at hjælpe dig selv. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med nogen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.