Brev
Overbeskyttende mor
Hej børnetelefonen!
Min mor og mig har ikke et stort forhold hvis jeg skal sige det, hun kan godt gå helt amok hvis hendes verden ikke er som hun ønsker.
Min mors mor (min mormor) er psykisk syg og jeg er bange for at min mor også bliver det for nogen gange opfører hun sig virkelig mærkeligt. Hun passer meget på mig alt for meget.
Hvis jeg skal sove hos en veninde kan hun blive ked af det fordi at vi skal “hygge” men det gør vi altid. Jeg må ikke engang være oppe på mit værelse lørdag aften hun siger at jeg skal være med nedenunder. Jeg må heller ikke spise med nogen i hverdagen eller være sammen med nogen tit.
Her for noget tid siden tog jeg mod til at fortælle hvordan jeg havde det også fordi min far kan få mig helt op i det røde felt og jeg er så sur på dem. Men da jeg fortalte min mor det gik hun helt amok og sagde vildt grimme ord til mig og at jeg skulle i en plejefamilie.
Så jeg kan ligesom ikke gøre noget og jeg må ikke engang cykle til sport.
Det er alt for meget jeg fylder snart 14 og frygter at jeg ikke må gå til fester eller have en kæreste på besøg uden at hun går helt amok og begynder at græde.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har også gjort ALT for at gøre hende glad, men intet gør hende glad jeg kan ikke engang sove i fred uden nogen vækker mig!!!!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Det er super sejt og modigt af dig, at du har konfronteret din mor med alle de her ting. Det er rigtig ærgerligt, at din mor ikke har kunne se det fra din side. Du har gjort alt det rigtige, så det kan du altså godt være rigtig stolt af.
Mit råd til dig vil være, at du skal finde en voksen i dit netværk, som kan hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kan måske være et familiemedlem eller en lærer på din skole, som du er tryg ved. Jeg kan ikke sige, om din mor har en psykisk sygdom. Det virker dog til, at din mor har svært ved at give slip på dig. Og at det faktisk forhindrer dig i at udvikle dig til en selvstændig ung pige.
Det er nemlig en helt naturlig ting, at en pige på din alder er mere og mere sammen med sine veninder. Og det er også helt naturligt og ok engang i mellem har brug for at bruge en aften alene på værelset. Jeg synes derfor slet ikke, at det er nogle urimelige ting, som du gerne vil.
Jeg synes derfor, at  du skal gøre brug af en voksen fra dit netværk, som kan hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kan være, at din mor tager det mere alvorligt, hvis det kommer fra andre end dig. Det kan lyde fjollet, men hvis hun stadig ser dig, som hendes lille pige, så kan det nogen gange godt være svært for voksne at tage deres "små" børn alvorligt. Det kan derfor hjælpe, at få en anden voksen med ind over. Samtidig tænker jeg, at den voksne også kan være med til at vurdere, om din mor har brug for hjælp. Det lyder på en måde næsten som om, hun har brug for dig for at finde ro? Og sådan skal det ikke være. Hun er den voksne og skal kunne berolige og passe på sig selv.
Er der en god lærer eller en anden voksen, du kan tale med? Det kunne også være en venindes mor? Du kan bede den voksne læse dit brev og mit svar. Så vil han eller hun forstå, at du har brug for hjælp. Den voksne må meget gerne ring til os på ForældreTelefonen 35 55 55 57 og få gode råd til, hvordan han eller hun bedst hjælper dig.
I den kommune du bor i, er der gratis rådgivning til børn og unge. Dem vil jeg råde dig til at kontakte for at høre, hvilken hjælp de kan tilbyde dig. Du kan være anonym, når du ringer. Mange kommuner har også gratis familierådgivning. Det kunne måske også være en god ide. Det kunne måske også hjælpe dig og din mor med, at få et bedre forhold til hinanden. Du kan undersøge på din kommunens hjemmeside, hvilken slags rådgivning de har. Hvis det er svært at finde, så skal du google din kommunes hovedtelefonnummer og så prøve at ringe til dem og spørge dem ad. Du kan være anonym hele tiden, hvis du har lyst til det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til os på 116111, så kan vi tale mere med dig om din situation derhjemme.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.