Brev
Overbeskyttende forældre
Hej,
jeg er 13 år og er muslim. Jeg har nogle forældre som er meget overbeskyttende når det gælder drenge. Jeg må f.esk ikke have en kæreste (jeg har haft 2 kærester uden de ved det), jeg må ikke være sammen med dem, jeg må ikke skrive med dem, jeg må ikke overnatte hos dem.
Jeg føler mig presset… de er hele tiden i nakken på mig!! Hvis jeg har et problem om min kæreste kan jeg ligesom ikke tale med dem om det… og det er mega irriterende!
Jeg spurgte min far om hvorfor at de hele tiden er i nakken på mig, hans svar var bare fordi jeg er en muslim… jeg vil bare gerne have et liv hvor jeg kan have en kæreste og alt det 🙁
hvad skal jeg dog gøre?
KH D
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære D
Tak for dit brev. I brevet beskriver du en situation, som jeg tror, rigtig mange muslimske unge står i. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig irriterende for dig, at du må holde det skjult for dine forældre, når du har en kæreste, og at du ikke kan bruge dine forældre, når du vil snakke om nogle af dine følelser omkring drenge og kærester. Og det må være irriterende, når du føler, at dine forældre hele tiden er på nakken af dig.
Men jeg tror også, at dine forældre ikke nødvendigvis gør det her for at være irriterende overfor dig. Ofte er det rigtig svært for forældre, når deres børn bliver ældre, og venner og veninder får større og større betydning. Og hvor kærlighed og forelskelse bliver vigtig. Jeg kan forestille mig, at hvis jeg spurgte dine forældre, hvorfor de er sådan på nakken af dig, ville de forklare, at de gør det, fordi de holder af dig og vil passe på dig. Dette skriver jeg ikke, fordi det bare er helt fint, at dine forældre er på nakken af dig. Men jeg tror, det er vigtigt, at du møder dine forældre på den måde, når I skal snakke sammen.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har modet til at konfrontere din far og spørge ham, hvorfor de er på nakken af dig. Jeg vil foreslå, at du beder din far og mor om et møde, hvor I kan snakke om, hvordan I bedst kan få det til at fungere. Her tror jeg, det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre, at du godt ved, at de gør dette, fordi de holder af dig og vil passe på dig. Men at du samtidig er fornuftig og god til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Og at du meget gerne vil kunne komme til dem og få råd og hjælp til kærligheden, ligesom du kan få råd og hjælp af dem til alt muligt andet. Der er mange måder, du vil kunne bede dine forældre om et møde på. Du kan sige det direkte til dem. Eller du kan måske skrive et brev til dem, hvor du beder om et møde og skriver, hvad du ønsker, I skal snakke om.
Hvis du har veninder, der også er muslimer, kan det være, at de har nogle ideer til, hvordan du kan få talt med dine forældre. Eller måske nogen fra din familie? En kusine eller en tante måske? Hvis du kender nogen, der har fået lov at have kærester, kan de måske hjælpe dig med, hvordan du kan overbevise dine forældre om, at de godt kan stole på dig.
Der findes en rådgivning, der hedder Etnisk Ung, og de kender rigtig meget til det dilemma, du står i. Måske kunne du prøve at kigge på deres hjemmeside: www.etniskung.dk og læse andre muslimske unges historier, prøve et dilemmaspil mm. Det ved jeg, at andre piger i samme situation som dig, har været glade for.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller hvis du blot får brug for at snakke, er du altid velkommen til at ringe eller sende SMS til BørneTelefonen på 116 111 – vi har også en chat. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen