Brev
onlineundervisning
Imens jeg sidder herhjemme og har onlineundervisning, arbejder min far også hjemme.
En gang imllem imens jeg har skole, kommer han ind på mit værelse og spørger mig om noget, og når jeg så beder ham om at vente, så bliver han pisse surt og siger “fuck dig din møjunge” og “Pas dig selv”.
Jeg ved ikke havd jeg skal gøre, fordi det er forstyrrende at han kommer ind imens jeg er igang med skole.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hjertelig tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er virkelig godt, du skriver hertil. Det lyder bestemt til, at du er meget presset af din fars utålmodighed og hans hårde ord. Det kan ikke være let for dig at koncentrere sig om at lære noget af onlineundervisningen, hvis du er bange for at blive forstyrret og skældt ud.
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, det ikke er i orden, at din far taler så grimt til til dig. Det er heller ikke rart for dig, at din far ikke respekterer, at du beder om arbejdsro, når du modtager skærmundervisning.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har mod på at tale med din far om, du føler, hans opførsel er meget forstyrrende, når du er i gang med hjemmeskole? Du kan måske  bede din far om en snak, når skoledagen slutter, og din far ikke skal arbejde? Gad vide hvad du tænker om det? Måske var det også en mulighed for dig at tale med din mor om det? Ved hun mon godt, hvad der foregår?
Dine forældre kan godt tåle at høre, hvordan det er at være dig. De fleste forældre vil gerne hjælpe deres børn med at have det godt i skolen, men det er ikke altid, de ved hvordan. Så du kan måske hjælpe dem ved at sætte ord på, du føler, det forstyrrer dit skolearbejde, når du bliver afbrudt i undervisningen? Måske kan I sammen lave en regel om, at din far og du kan tale sammen, når du har pause fra onlineundervisningen? Det kan du jo tænke lidt over, hvis du synes.
Du kan også vælge at fortælle en af dine lærere om, hvordan det er at være dig derhjemme? Det kan jo være, du har en lærer i skolen, som du synes, du taler godt med. Jeg tænker, at  din lærer måske kan  støtte dig i at tale med din far om, hvordan han bedre kan hjælpe dig derhjemme, når du modtager onlineundervisning? Jeg ved ikke, om det er en mulighed, du kan bruge til noget.
Jeg vil også opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er fuldstændig gratis. Du kan også vælge at skrive til os på chatten eller sende en sms. Her sidder anonyme rådgivere klar til at at lytte til dig. Sammen kan I måske få flere ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg håber meget, der er noget i mit svar, du kan bruge til noget. Og så håber jeg, du har fået mod på at tale med nogen om, hvordan du har det derhjemme.  Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen