Brev
Omsorgssvigt
Hejsa jeg er en 13 årig pige, der ikke ved hvad hun skal gøre
.Jeg oplever næsten dagligt omsorgssvigt fra mine forældre, føler jeg. Det er svært at forklare, men det er sådan hvor at hvis jeg fx er ked af det, så er mine forældre bare ligeglade. Jeg føler helt inderligt at de er ligeglade med hvordan jeg har det. Bare hvis vi sidder og spiser og jeg siger noget, så snakker de ind over mig og der bliver aldrig hørt hvad jeg vil sige.
Hvis vi har været oppe at skændes eller lign, og jeg bliver ked af det. Så er der ingen kære mor, heller ikke hvis det bare er en hurtig konfrontation og jeg bliver ked af det. Så er der virkelig ingen steder jeg kan gå hen. Heller ikke hvis jeg bare er ked af det, så har jeg ikke nogen steder at gå hen, fordi de bare er ligeglade, og det får mig til at føle mig meget alene.
Jeg har prøvet at snakke med dem omkring at jeg bliver ked af det når de ignorere mig, men så siger de bare at jeg skal slappe af og forstå at alt ikke skal handle om mig, også høre jeg når jeg går op af trappen, at de griner og jeg kan høre mit navn blive nævnt. Jeg bliver overhovedet ikke taget alvorligt! Jeg synes det er så hårdt at der ikke er nogle der kan støtte, trøste og bare være forældre overfor mig. Jeg har mange gange tænkt på bare at stoppe mit liv. Jeg kan ikke holde til mere.
Jeg har været så tæt på at jeg har taget kniven i hånden og været meget tæt på at gøre det.
Jeg har nogle ældre søskende som jeg har prøvet at snakke med dem om, men de siger bare at sådan er det at være teenager, men det kan da ikke passe??? Ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg elsker jo mine forældre, og min familie, men jeg kan ikke holde det ud!
Hilsen den 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker om, hvordan du har det derhjemme. Det må være rigtig hårdt at gå rundt med følelsen af, at blive omsorgssvigtet næsten dagligt. Jeg håber, jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan få det bedre.
Du skriver, at du føler dine forældre er ligeglade med dig, de ignorerer dig og støtter dig ikke. Jeg kan godt forstå, det gør dig rigtig ked af det. Det påvirker dig endda så meget, at du har tænkt på at stoppe dit liv.
Når man går rundt med selvmordstanker, er det et tegn på, at det gør rigtig ondt indeni, og at man bare gerne vil have det til at holde op. Og så kan døden i sidste ende komme til at virke som den eneste udvej, men det er den bare ikke. Der er heldigvis mange andre muligheder for at få det godt igen. Derfor er det rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen, så du kan få hjælp til at få det bedre. Og med den rigtige hjælp får langt de fleste det faktisk godt igen.
Du har prøvet at tale både med dine forældre og dine ældre søskende. Jeg ved, det kræver masser af mod at tage hul på sådan en samtale, og derfor er det også ekstra hårdt, når de ikke tager det alvorligt. Jeg tænker, de måske ikke helt har forstået, hvor meget det påvirker dig.
Jeg håber derfor, du har mod på at tale med de forældre igen. Der er flere måder, du kan gribe det an på. Måske kunne du prøve at tage en snak med dine forældre enkeltvis. Det kan være de lytter bedre, hvis det kun er dig og din mor eller dig og din far?
Jeg tænker på, at det kunne være godt at tage sådan en samtale på et tidspunkt, hvor der er en god stemning mellem jer. Jeg ved, at det kan være en svær samtale at tale hul på, men måske kunne en måde til at få gang i snakken være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kunne I med udgangspunkt i det få talt om, hvad I hver især kan gøre, for at du får det godt og føler dig støttet og trøstet.
Det kunne også være en idé at vise dem dit fine brev, du har skrevet herind – og mit svar. Du er nemlig rigtig godt til at sætte ord på, hvordan det påvirker dig.
Fortsætter dine forældre med at være ligeglade med dig, er det også en mulighed at få hjælp af kommunens børne- og familie-afdeling. Her kan I få hjælp f.eks. af en rådgiver, som taler med jer som familie, og hvordan I sammen kan ændre de måder, I taler til hinanden, og måden I løser konflikter på. Måske kunne det være en god idé at få dine forældre med på, at familierådgivning ville være en hjælp til at få det bedre sammen.
Alle kommuner tilbyder gratis rådgivning. Dvs. at du kan ringe til dem og fortælle dem om din situation, og så vil de kunne se, om de har et tilbud der kan hjælpe dig og din familie. De har nemlig pligt til at hjælpe, når nogen i en familie ikke trives. Du kan læse mere her.
Hvis dine selvmordstanker fortsætter, efter du har fået delt dine tanker, så synes jeg også, du skal kontakte din læge. Din læge er nemlig uddannet til at hjælpe, når det gør ondt indeni. Din læge vil kunne hjælpe med at henvise videre til en professionel, som er vant til at hjælpe børn og unge, som har selvmordstanker.
Du har vist stort mod og styrke ved at skrive herind og bede om hjælp. Jeg håber, du kan bruge samme mod, når du skal åbne op og få fortalt dem omkring dig, hvordan du har det.
Jeg vil ønske dig alt det bedste. Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Det er også muligt at ringe til BørneTelefonen på 116111, eller via chat eller SMS.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen