Brev
Nyt værelse
Hej brevkasse.
Jeg,(13) og min søster, (12) skal til at have nye værelser, i den nye tilbygning min papfar laver. Han er håndværker, så han gør stortset det hele selv.
Men hver weekend siger han at jeg skal derud og rydde op, (For det meste er det gipsrester, og det støver helt vildt). Selvom vores værelser er lige store, skal min søster næsten ikke hjælpe til. Han tror nok at fordi hun er en pige, kan hun ikke finde ud af særlig meget.
Hvis jeg så ikke fejer og tørre op på værelserne og den stue der også er med, skal jeg gøre det mandag morgen. (Jeg har meget langt til skole, og har kun den mulighed at han kører os). Så slukker han bare bilen, og siger at han ikke kører før det er ryddet op. Noget af det værste jeg ved er at komme for sent. Så er jeg jo tvunget til at rydde det op. Min søster sidder så bare ude i bilen og kigger på. Så jeg går op og gør det, og bliver møgbeskidt, og kan jo ikke klæde om bagefter. Mine klassekammerater kommenterer til at mit tøj er så snavset.
Min mor siger at hun vil ikke “blandes ind” i vores skænderier. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at det med oprydningsarbejdet er frustrerende for dig. Det er surt at skulle lave sådan noget arbejde, især når du også føler, at din søster ikke skal. Har hun mon andre pligter, som du ikke har?
Nu ved jeg jo ikke, hvad I har lavet af aftaler, og om du selv har haft mulighed for at bestemme lidt. Hvis aftalen var, at du hver weekend skulle bidrage lidt til den fælles tilbygning ved at feje og tørre op, så er det jo en aftale. I hvert fald indtil der bliver lavet en anden aftale. Noget tyder på, at det er ret svært for dig at få klaret den oprydning i weekenderne, og det føles uretfærdigt, at din søster næsten ikke skal lave noget dér. Mon det kan være jer begge, der skal hjælpe med at gøre rent og rydde op? På den måde er alle i familien med til at hjælpe hinanden med den nye tilbygning, og få fejret det sammen når byggeriet er færdigt.
Jeg synes det er ærgerligt, når din papfar tvinger dig mandag morgen til at gå ind og rydde op, mens han og din søster sidder i bilen og venter. Du kommer for sent, og bliver snavset, og det bliver kommenteret i klassen. Det er bare ikke særligt fedt, og kan godt virke ydmygende.
Den situation behøver ikke opstå. Det skal din mor og papfar have at vide. Jeg vil foreslå, at du holder et møde med dem begge to. Her kan du fortælle dem, hvad du oplever og tænker. I kunne prøve at lave nogle nye aftaler for, hvad der er rimeligt, at du skal lave derhjemme. Måske kunne du bede dem om hjælp til, hvordan du fremover kan klare dine pligter i god tid. Det kan være, at din mor minder dig om det søndag eller vækker dig lidt før mandag morgen. Måske har du en mobil, hvor du kan lægge oprydning ind i din kalender, så mobilen giver besked.
I kunne også sammen lave en nødplan, som under ingen omstændigheder må være mandag morgen. Måske mandag eftermiddag så kunne være en løsning?
Det kan godt være svært at få sagt alle disse ting, men jeg er sikker på, at du kan klare det - især hvis du forbereder dig godt. Det kan måske være en hjælp for dig at vise dit brev og mit svar til dem. Så er du sikker på, at du får sagt de vigtigste ting, og ikke bliver misforstået undervejs.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen