nyskilte forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Hvor er det godt, at du har skrevet til os. Du beskriver så flot, hvad du oplever i dit liv lige nu. Jeg kan godt forstå, at du føler dig alene og har det svært med at dine forældre er kede af det meget af tiden. Jeg vil meget gerne give dig nogle råd til, hvad du kan gøre.

På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn, der på forskellig måder har det svært med at deres forældre er blevet skilt. Rigtig mange oplever lige som dig, at de føler sig meget alene. Jeg tror, at rigtig mange vil kunne genkende din beskrivelse af, at alting går i stå, når ens forældre flytter fra hinanden.

Jg kan godt forstå, at det er en mærkelig oplevelse for dig, at dine forældre er kede af det. Jeg kan også godt forstå, at du bliver bekymret og føler, at rollerne er byttet om – nu er det dig, der gerne vil passe på dem.

Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du ikke rigtig har fortalt nogen, hvordan du har det med det hele lige nu. Mon det er rigtig forstået? Mon dine forældre ved, at du også er ked af det og føler dig alene?

Selvom dine forældre har det svært lige nu, så er det fortsat dem, der har ansvaret for dig. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at du får talt med dem om, hvordan du har det.

Når ens forældre oplever noget svært, som fx en skilsmisse, så kan man som barn blive bekymret for at fortælle dem, at man selv er ked af det. Man kan tænke, at de vil blive bekymrede og endnu mere kede af det, hvis man fortæller, hvordan man selv har det. Måske kan du genkende de tanker?

For langt de fleste børn og voksne er det dog en hjælp at få talt om, hvordan man har det. Hvis dine forældre ved, hvordan du har det, så kan de nemlig bedre hjælpe dig. Fx kan du fortælle om, at du bliver bekymret for at lade dem sidde alene hjemme og være triste, når du skal besøge en veninde. Hvis I kan have en snak om det først, så bliver det måske nemmere for dig at tage afsted.

Jeg ved fra andre børn, jeg har talt med, at det kan være svært at tage sådan en snak med sin mor eller far. For nogle kan det hjælpe at skrive et brev i stedet for. På den måde kan man sikre sig, at man får sagt alt det, man gerne vil. Hvad tænker du om den idé? Måske kan du bruge BørneTelefonens guide – den finder du her: Skriv et brev.

Jeg tænker også, at det måske kan være en hjælp for dig, at høre om andre børns oplevelser og følelser i forbindelse med deres forældres skilsmisse. Det kan måske hjælpe på din følelse af at være alene om at have det, som du har det. Du kan læse mere og se små film med andre børn på hjemmesiden Mig i midten. Her kan du også få hjælp og rådgivning til de udfordringer, der kan opstå, når ens forældre er blevet skilt.

Det er rigtig godt, at du tænker over, at du skal ud med dine følelser. Derfor er det også rigtig godt gået, at du har skrevet her til BørneTelefonen. Hvis du har mod på det, så kan det måske også hjælpe dig at tale med en voksen om det hele? Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf 116111.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du har vist en stor styrke ved at få skrevet det her brev. Den styrke kan du bruge, når du skal fortælle dine forældre om, hvordan du har det lige nu. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.