Brev
Nye kone bestemmer
Hej
Jeg er en dreng på 15 år og bor hos min far.
Han er været gift med sin “nye” kone i snart 10 år. Herhjemme er det som om at hun har taget styret. Det lyder måske voldsomt, men jeg har nærmest intet at skulle have sagt. Næsten alt hvad jeg foretager mig er forkert og hun behandler mig som om jeg er 5.
Det hele foregår når min far ikke er til stede. Han arbejder meget og hun er på dagpenge så hun går hjemme. Hun sætter konstant restriktioner og styrer hvordan jeg skal forholde mig til alt. Hun virker som en, der ønsker at dominere mig.
Jeg går meget ind for individualisme og frihed, så jeg føler det naturligvis krænkende.
Vil ikke tale med min familie om det, specielt ikke min far, da jeg ikke vil ødelægge noget i hans forhold. Men jeg føler mig virkelig undertrykt.
Det er små ting og store ting i dagligdagen, sommetider helt opinionsbaserede ting som holdninger osv, hvor hun tvinger mig til at forholde mig anderledes/mene anderledes, hvilket jeg vil.
Da hun jo ikke har nogen som helt form for rettighed over mig, kan hun jo teknisk set ikke have nogen indflydelse. Men jeg snakkede med en kammerat om det, han kunne godt se problemet men mente at hun jo var min stedmor og alligevel havde noget at skulle have sagt.
Hvad skal jeg gøre og hvad er mine rettigheder?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev, hvor du meget fint formulerer, hvor svært det kan være, når ens forældre ikke længere er sammen, og de finder nye partnere.
Du skriver, at din far arbejder meget, og hans kone går hjemme. Er det mon ensbetydende med, at det er hende, der har ansvaret for, at tingene fungerer i jeres hjem, og måske af den årsag også føler et særligt ansvar for dig?
Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om at føle, at du bliver tvunget til at mene noget, bare fordi en anden synes det. Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du har talt med din fars kone om, hvordan du oplever det? Sådan at hun ved, at du ikke er enig med hende og oplever det krænkende at gå rundt med en følelse af, at du bliver behandlet som et mindreårigt barn og ikke som en ung mand med egne meninger...
Du spørger til, hvilke rettigheder du har. Jeg er lidt i tvivl, men tænker at det er i forhold til, hvor meget du selv må bestemme, er det korrekt? Når man er under 18 år, så er det ens forældre, der bestemmer over en, men det betyder ikke, at man ikke må have sine egne meninger, det må man godt.
Hvis et barn synes at have det svært i sin familie og ikke føler sig hørt, så er der forskellige muligheder for at få hjælp, alt efter hvilken kommune man bor i. Der skal i alle kommuner være mulighed for anonym rådgivning, både til børn og unge og til forældre. I mange kommuner findes der også en børne/ungerådgivning, hvor man kan henvende sig og tale med en voksen om, hvordan man har det. Rådgivningen har så mulighed for at tilbyde en hjælp, hvis det vurderes at være behovet. Det er dog altid en god ide, at man taler med sine forældre, hvis det overhovedet er muligt.
I dit tilfælde, så er det din far der bestemmer over dig, så jeg kunne godt tænke mig at opfordre dig til at tage en snak med ham om, hvordan du har det. Selv om din far arbejder meget, så er det hans ansvar, at du trives, og jeg tænker også, at det vil være rart for ham at vide, hvordan du har det. Forældre er ikke altid så gode til at se, at deres børn er utilfredse, hvis ikke børnene siger det til dem. Det betyder dog ikke, at forældre ikke er interesserede og ikke gerne vil hjælpe. Det er oftest sådan, at voksne vil gøre rigtig meget for, at deres børn har det godt og trives. Kunne du mon overveje at tage sådan en snak med din far?
Jeg håber, du føler dig hjulpet på vej af mit svar, ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvor der også sidder nogle dygtige rådgivere, du kan tale med.
Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.