Brev
Ny familie?
Kære børne telefonen.
Jeg er en pige på 13 år og jeg har lidt problemer der hjemme. Jeg bor sammen med min mor min far og min lillesøster. Jeg har en halvstoresøster men hun bor over hos sin mor i et andet sted.
Hoved problemet er min far, han bliver meget hurtigt sur over ingenting og opføre sig ubehageligt, barnligt og dobbeltmoralsk. Han har aldrig slået, seksuelt overfaldet mig eller noget. Men nogle gange når han er sur er jeg bange for at Vil slå mig.
Han er for det meste sød mod mine søskende og giver dem opmærksomhed når de “beder” om det og kalder dem skat og sådan noget. Men sådan er han slet ikke med mig.
Han taler stortest aldrig til mig hvis han endelig gør det er det enden et fraværende svar på et spørgsmål jeg har stillet ham for at prøve at føre en samtale, eller også er det når jeg laver den mindste lille fejl og han så begynder at stå og råbe af mig og kalde mig grimme ting.
Fx her for ikke så mange dage siden skulle min mor bare støvsuge mit værelse så hun bad mig om at gå ind på min lillesøsters værelse, og det gjorde jeg så. Inde på min søsters værelse legede mig og min søster så og efter noget tid kom min mor ind og sagde at nu skulle vi gå ind på mit værelse fordi nu skulle hun støvsuge min søsters værelse.
Jeg sagde så for sjov for at irreter min lillesøster “nej jeg gider ikke at have hende inde på mit værelse” for at gøre det helt tydeligt at det bare var for sjov smilte jeg til hende og kildede hende.
Så kommer min far så stormende ud af køkkenet ind på værelset og det skal lige siges at han ved ikke andet end hvad han har hørt ude fra køkkenet, men han kommer altså stormende ind til os og begynder (igen) at stå at råbe af mig og siger at jeg ikke skal sige min mor imod og at når hun beder mig om noget skal jeg bare holde kæft og gøre som der bliver sagt,
hvorefter jeg prøver at forklare ham at det bare var for sjov og at jeg var på vej ind på værelset, men så begynder han på alt muligt med at det ikke af sjovt for ham og alt sådan noget crap, og efter han har stået og råbt af mig lidt over noget helt åndssvagt går han igen.
Så stor jeg bare der og kigger så over på min mor som ligesom alle andre gang vælge ikke at gøre noget og forsvare sit barn fordi det er hun for bange til det. Hun kigger så bebrejdende på mig og siger ironisk “flot klaret”.
Jeg kan ikke lide min far og jeg bryder mig heller ikke så meget om min mor. Jeg har ikke rigtig lyst til at bo der mere. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi at hvis jeg nu ikke skal bo hos dem mere så VIL jeg have min lillesøster med jeg kan ikke bare efterlade hende der for jeg vil ikke have at hun skal gå igennem det samme som mig.
Hun er seks år yngre end mig og det jeg gerne vil er at jeg gerne vil have hende og mig ud af det dårlige miljø der er her hjemme.
Da jeg var på hendes aller havde jeg problemer i skolen og blev nød til at skifte, jeg var voldig og temperamentsfuld og lyttede nogle gange ikke efter og kom tit i konflikter med de andre børn. Jeg er heldigvis vokset fra det nu. Men jeg ved at nu sker det præcis samme for min søster og jeg tror at det er min fars dårlige indtryk der er skyld i det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gør for at for at få mig og min søster væk fra mine forældre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Hvor er det flot og godt, som du har beskrevet problemerne derhjemme. Hvor må det være svært for dig at føle, din familie slet ikke forstår dig og skubber dig væk. Jeg tænker, at du nok har brug for støtte og hjælp fra en voksen, for det er alt for stort et problem at stå med alene. Det lyder til, at der er kommet et rigtigt dårligt miljø hjemme hos jer, hvor din far styrer jer alle sammen med hans vrede. Jeg kender ikke din far, og det kan være, at han er meget stresset, eller at der er noget andet, der presser ham, men en ting er sikkert: Det er ikke dit ansvar!
Din far må få den hjælp, han skal have af en voksen, så han kan være den forælder, som er hans ansvar - nemlig at passe på dig og dine søskende på en tryg og anerkendende måde og ikke styre familien med truende adfærd. Din mor har også et ansvar, men det lader til, at hun ikke siger noget for ikke at gøre din far mere sur. Men, det ville være så dejligt, at hun kunne sige, at det nu bare var for sjovt inde på værelset eller sige til dig, at hun godt kunne se, at det bare var for sjovt. Mon, det vil være muligt at spørge din mor det?
Ved din mor og far, hvor meget du ønsker dig at bo et andet sted? Jeg tænker, at det er vigtigt, at de får besked på, hvordan det er at være barn hjemme hos jer lige nu. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig at tage den snak med dine forældre alene. Kender du en voksen, en lærer på din skole, en venindes mor, en sundhedsplejerske eller en anden voksen, som sammen med dig kan hjælpe med at snakke med dine forældre, så familien sammen kan få den hjælp og støtte, der skal til for, at din familie bliver tryg og rar at være en del af.
Dit brev til os og svaret kan du bruge som en hjælp, når du skal snakke med en voksen, og når I skal snakke med dine forældre.
Du kunne også starte med at øve dig i at fortælle det til en voksen ved at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi er klar og vil meget gerne lytte og forsøge at hjælpe dig på vej - og måske kan vi hjælpe dig med mere, når vi får snakket sammen.
Jeg håber, du finder frem til en, der kan hjælpe dig og vil lytte til dig. Du er så god til at beskrive det, og jeg synes ikke, du skal stå alene med så stort et ansvar.
De bedste hilsner BørneTelefonen