Ny familie?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Hvor er det flot og godt, som du har beskrevet problemerne derhjemme. Hvor må det være svært for dig at føle, din familie slet ikke forstår dig og skubber dig væk. Jeg tænker, at du nok har brug for støtte og hjælp fra en voksen, for det er alt for stort et problem at stå med alene. Det lyder til, at der er kommet et rigtigt dårligt miljø hjemme hos jer, hvor din far styrer jer alle sammen med hans vrede. Jeg kender ikke din far, og det kan være, at han er meget stresset, eller at der er noget andet, der presser ham, men en ting er sikkert: Det er ikke dit ansvar!

Din far må få den hjælp, han skal have af en voksen, så han kan være den forælder, som er hans ansvar - nemlig at passe på dig og dine søskende på en tryg og anerkendende måde og ikke styre familien med truende adfærd. Din mor har også et ansvar, men det lader til, at hun ikke siger noget for ikke at gøre din far mere sur. Men, det ville være så dejligt, at hun kunne sige, at det nu bare var for sjovt inde på værelset eller sige til dig, at hun godt kunne se, at det bare var for sjovt. Mon, det vil være muligt at spørge din mor det?

Ved din mor og far, hvor meget du ønsker dig at bo et andet sted? Jeg tænker, at det er vigtigt, at de får besked på, hvordan det er at være barn hjemme hos jer lige nu. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig at tage den snak med dine forældre alene. Kender du en voksen, en lærer på din skole, en venindes mor, en sundhedsplejerske eller en anden voksen, som sammen med dig kan hjælpe med at snakke med dine forældre, så familien sammen kan få den hjælp og støtte, der skal til for, at din familie bliver tryg og rar at være en del af.

Dit brev til os og svaret kan du bruge som en hjælp, når du skal snakke med en voksen, og når I skal snakke med dine forældre.

Du kunne også starte med at øve dig i at fortælle det til en voksen ved at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi er klar og vil meget gerne lytte og forsøge at hjælpe dig på vej - og måske kan vi hjælpe dig med mere, når vi får snakket sammen.

Jeg håber, du finder frem til en, der kan hjælpe dig og vil lytte til dig. Du er så god til at beskrive det, og jeg synes ikke, du skal stå alene med så stort et ansvar.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.