Ny computer

Hej BørneTelefonen,

jeg er en dreng på 13 år.

Jeg er tit sur på mine forældre pga. at jeg for 6 måneder siden havde fødselsdag. På min fødselsdag ønskede jeg mig en computer og jeg troede helt vildt meget at de ville give mig den. Men det vidste sig at de gav mig et gavekort til, hvor jeg kunne vælge mellem et skrivebord-helicopter tur- og andre spænende ting. Jeg var sur hele dagen og ked af det.

Her til jul gik min første computer i stykker altså jeg havde en i forvejen. Så blev jeg ved med at plage mine forældre om at jeg måtte købe en ny. Men de sagde selfølgelig nej. De sagde nej pga. De mente at jeg spillede for meget.

Så havde mig min far og mor en alvorlig snak. Og de endte med at jeg stoppede med at spille computer. Jeg stoppede i slutningen af januar og spiller stadig ikke i dag.

Her for leden til en fødselsdag kom min far så og viste mig et godt tilbud på en computer til mig. Men så da vi begyndte at tale om det ordenligt sagde de selfølgelig nej igen.

Jeg forstår det bare ikke alle mine drengevenner har en god pc hvor de spiller sammen. Men jeg må ikke få en så jeg kan spille sammen med dem. Og det syntes jeg bare er mærkeligt fordi, jeg går med min hund hver dag laver mine lektier er god i skolen og er social derhjemme jeg har en maddag om ugen, laver nogengange kage til dem. Går ud med skraldet, bare alt de praktiske. Og stadigvæk nej.

Jeg må bare ikke få en ny pc. Fordi de syntes jeg bliver for sur, når vi begynder at snakke om det.

Så vill bare lige høre om det er retfærdigt at jeg ikke må købe en ny pc. Eller om det er mine forældre der er uretfærdige.

Hilsen ham den triste

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil have en computer, så du kan spille sammen med dine venner.

Jeg tænker på, om du mon har spurgt dine forældre om hvorfor du ikke må købe en ny computer? Hvad har de mon imod det? Måske er de bekymrede for, om du vil sidde og spille hele dagen, og at det kommer til at gå ud over dine lektier, eller at du ikke kommer ud og gå med hunden eller nogle af de andre ting, du plejer at gøre?

Jeg tænker, om du kunne sætte dig ned sammen med dine forældre og snakke med dem om, hvad det er der gør, at de ikke vil have at du køber en computer. Samtidig kan du fortælle dem, hvorfor det er vigtigt for dig at have en. Jeg tror det er rigtig vigtigt, at I gør jer umage med at lytte til hinanden – uden at blive sure eller afbryde. I kan evt. aftale at I har taletid en af gangen. Når en anden har taletid, må man ikke afbryde, men skal lade personen tale færdig.

Jeg tænker, at I på denne måde måske kan komme til at forstå hinanden bedre. Måske kan I også lave en aftale om, hvordan det skal være, hvis du får lov til at købe en computer. Det kan fx være, at I aftaler, at du må spille computer én time om dagen. Det kan også være, at I aftaler, at du fx må købe en computer når du bliver 14 år. Det vigtigste er, at I lytter til hinanden, og er villige til at lave aftaler og at gå på kompromis, dvs. at ’mødes på halvvejen’, så alle giver sig lidt. Hvordan tror du, at det ville være?

Hvis du synes det er lidt svært at komme i gang med snakken, kan du evt. vise dine forældre det brev du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke med snakken.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.