Brev
Nøgen.
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej
Det er der at min mor HELE tiden går nøgen rundt! Jeg synes at det er ret upassende.
Nogen gange hører jeg lyde fra min mor og far når jeg skal sove, og så bliver jeg bange for at de har sex.
Jeg synes at det er ret ubehageligt.
Min mor klapper mig også hele tiden i numsen.
Hilsen mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak, for dit brev. Det lyder som om, du har det lidt anstrengt derhjemme for tiden.
Jeg tænker, at det nok er en rigtig god idé, hvis du tager en snak med din mor, eller måske både din mor og far. Det er ikke sikkert, at din mor ved eller forstår, at det går dig på, at hun går nøgen rundt. Hun er jo bare derhjemme og er nok ikke bevidst om, at det generer dig. Men måske kan I finde en måde, hvor det ikke generer dig helt så meget. Så kan du samtidig fortælle hende, at du ikke bryder dig om, at hun klapper dig i numsen. Og bede hende om at stoppe med det.
Måske kan I sammen lave nogle aftaler for, hvornår man er nøgen, så man kan være forberedt på det.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt, hvis du tror, du kan høre dine forældre have sex. Og du kan eventuelt bede dem,om at tage hensyn til jer børn, når de gør det. De tænker måske nok allerede over det, men det er ikke sikkert, at de ved, hvor meget eller hvor lidt man kan høre.
Et forslag til dig kan være at have lidt stille musik i ørerne når du skal sove. Så kan du ihvertfald ikke høre lyde, som du ikke ønsker at høre. Men også rigtig fint, hvis du kan fortælle eller skrive til dem, at du synes, at de larmer om aftenen og det forstyrrer dig.
Jeg håber, at de lytter til dig og I finder ud af, hvad der er bedst at gøre.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind BørneTelefonen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen