Negative forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt at du har haft mod på at skrive ind til os. Det lyder bestemt ikke rart, at man bliver overset på den måde, af sine forældre. Nogle gange kan voksne være i en stresset periode. Det kan fx være pga arbejde eller andet. Så kan de blive kort for hovedet når de taler og ikke altid være helt så opmærksomme, som man gerne vil have, at de skal være. De prøver ikke at inddrage børnene, for at beskytte dem, men det kan godt ende med den modsatte effekt. Det er ikke fordi, det er en god grund til at opføre sig som de gør overfor dig. Men det kan måske hjælpe dig med at forstå begge sider, lidt bedre. Men det forklarer selvfølgelig ikke, hvorfor de tilsyneladende taler bedre med din bror. Jeg ved at mange andre unge har haft succes med at bede deres forældre om noget taletid. Altså at man beder dem om et lille “møde”, hvor man ved, at de har tid til at sætte sig ned for at lytte og tale. På den måde sikrer man sig, at man har deres opmærksomhed. Hvis det er det er svært for dig at få sagt det hele, så kan du prøve at skrive tingene ned i et brev først. På den måde sikrer du dig, at du får sagt alt det du gerne vil sige. Måske kunne du nævne ligeud for dine forældre, at det lyder som om, at det er nemmere for dem at tale med din bror. Understreg, at du ikke er misundelig – men at du synes, at det er godt! Og at du ville ønske, at også du ligesom din bror kunne tale let med dem og få deres positive opmærksomhed. Måske vil det også virke, hvis du giver udtryk for, at du savner at have flere gode samtaler med dem (modsat en mere anklagende tone). Vi har lavet en skabelon til hvordan man skriver et brev og den kan du finde på dette link: https://bornetelefonen.dk/skriv/. Såfremt du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.