Brev
mors kærester!
Hej Børnebrevkassen..
Min mor har haft 11 forskellige kærester og gået sammen med den samme 5-6 gange, siden hun og min far gik fra hinanden da jeg var to år.
Mor og jeg plejer at have et meget tæt forhold til hinanden, men det er bare begyndt at glide ud…
Det gør så ondt 🙁
Hendes sidste kæreste har truet hende og hendes veninde på livet
Hvad skal jeg gøre?
Hendes nuværende kærester er 15 år ældre end min mor, og har allerede børnebørn
Han er der rigtig tit når min storebror og jeg kommer hjem fra skole, og så sidder de bare og ryger, drikker kaffe osv. Mor havde lovet os at hun ikke ville ryge inden for længere men da hun fik (lad os kalde ham K) K begyndte de at ryge indenfor i soveværelset.
Jeg føler mig usynlig og ligegyldig når jeg er hjemme :-(!
Mor virker heller ikke som sig selv, når K er der .. Hun griner mega højt og er bare helt anderledes …
Føler mig så usynlig 🙁
Hilsen pigen på 13 år:-(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, Tak for dit brev, som handler om dit forhold til din mor, hendes kærester og hendes rygning. Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, at din mor er meget heldig, at hun har en datter som dig. Det er nemlig helt tydeligt, at du elsker din mor, at du gerne vil have et godt forhold til hende. Jeg kan godt forstå, du ikke synes, at det er så rart, at din mor har haft så mange kærester. Måske har det også været lidt forvirrende, at du har skullet vænne dig til så mange nye personer? Jeg ved, fra andre børn og unge, at det kan være meget svært og underligt at se sin mor eller far sammen med en ny kæreste. Som du også skriver, kan det være mærkeligt at se sin mor opføre sig helt anderledes. Der er flere børn og unge, der fortæller, at de føler sig helt usynlige eller ligegyldige, når deres mor eller far har fået en ny kæreste. Det er en rigtig ubehagelig følelse, og jeg tænker, det er vigtigt, at du får talt med din mor om, hvordan du har det. Mon du allerede har prøvet at fortælle det til hende? Hvis ja, har hun måske ikke helt forstået, hvor meget det faktisk går dig på? Du fortæller, at din mor og hendes veninde er blevet truet af en af din mors ekskærester. Jeg tænker, at det kan have været en meget ubehagelig oplevelse, som måske også har gjort dig lidt utryg? Selvom din mor ikke er kærester med ham mere, kan det være, at det stadig sidder lidt i dig? Det kan måske være, at du er bange for, at K kommer til at gøre det samme? Har du mon haft det sådan? Det er i hvert fald meget normalt, at man bliver utryg efter sådan en situation, og så kan man måske miste tilliden til folk, man ikke kender så godt. Jeg spekulerer på, om du har snakket med din mor om dengang hendes ekskæreste truede hende? Hvis du ikke har haft talt med hende om det, kunne du så forestille dig, at det ville være rart at få talt om det? Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder sig om, at din mor er begyndt at ryge indenfor igen. Jeg har snakket med flere børn og unge, som er kede af, at deres forældre ryger, fordi de ved, at det er usundt. Mange er også kede af, at deres ting og tøj kommer til at lugte af røg. Mon du har talt med din mor om, at du er ked af, at hun er begyndt at ryge inde igen? Hvis ikke, kunne det måske også være noget, du kunne tage op med hende? Har du mon mod på at sætte dig sammen med din mor en dag og tale om de ting, som du har skrevet til mig? Det er nok vigtigt, at I gør det på et tidspunkt, hvor I begge to har god tid, og hvor I ikke bliver forstyrret af nogen. F.eks. kunne du sige til din mor, at du har brug for at snakke med hende en dag, hvor I har god tid sammen, og hvor I ikke bliver forstyrret af nogen? Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din storebror er og hvordan jeres forhold er, men måske var det også en ide at få en snak med ham? Måske går han med nogle af de samme følelser som dig og I kunne måske sammen tage snakken med mor, så har I også hinanden at støtte jer til, hvad tænker du mon om dette?Det kan være lidt forvirrende, når man er ked af forskellige ting. Man har tit en masse tanker i hovedet, og så kan man komme til at glemme, hvad man ville sige. Det kan være, det hjælper at skrive lidt ned om, hvad du gerne vil sige til din mor? Det kan også være, at du vil bruge mit svar her som ”huskeseddel”? Hvis du kunne tænke dig det, er det måske lettere at overskue, hvis det står i punkter, jeg har lavet nogle forslag nedenfor:       Mor og datter-tid: Du føler, at dit gode forhold til din mor glider lidt ud, fordi hun næsten altid er sammen med K, når du kommer hjem fra skole. Du føler dig usynlig og ligegyldig, og du er ked af, at det er sådan mellem dig og din mor lige nu. Måske kunne I aftale, at I laver noget sammen, bare dig og hende (og bror, måske), et par gange om ugen? F.eks. kunne I aftale en fast TV-aften, en fast aftensmadsaften eller en fast morgenmadsdag? En gang imellem kan I måske lave noget sammen udenfor jeres hjem. Det kunne f.eks. være en shopping-tur, et café-besøg, en biograftur, en gåtur eller noget helt andet. Det vigtige er, at I så har en aftale om at være sammen. Synes du, at det lyder som en rar plan?      Den truende ekskæreste: Måske har I ikke talt om, at din mor blev truet af sin ekskæreste? Måske er du lidt nervøs for, at K kunne finde på at blive ligesom ekskæresten – og det gør dig lidt utryg? Hvis du har det sådan, kan det være, at det hjælper at tale med din mor om det. Det kan være, at hun kan fortælle dig lidt mere om K, så du kan lære ham lidt bedre at kende?      Rygning: Du er ked af, at din mor ryger indenfor. Mon I kan lave en aftale om, at din mor går udenfor og ryger? Jeg håber, at du har mod på at tage en snak med din mor. Hvis du allerede har prøvet at snakke med hende om de ting, jeg har skrevet om, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111, så du kan snakke med en rådgiver om, hvad du ellers kan gøre. Det er gratis at ringe, og hvis du oplyser brevets ID-nummer til rådgiveren, kan han/hun hurtigt sætte sig ind i din historie. Jeg håber dog, at mit svar har hjulpet dig lidt videre. Kærlige hilsner BørneTelefonen