Mor taler enormt grimt

Okay, jeg ved ikke, hvordan jeg skal få snakket om det her med nogen i virkeligheden, så nu skriver jeg til jer herinde…

Sagen er den, at jeg i mange år har haft svært ved at komme overens med min mor. Det er normalt for piger på min alder (18), men det er meget slemt, og det er kun blevet værre med tiden.

Min mor voksede selv op i et hjem, hvor hende og hendes mor ikke havde et godt forhold, og det har nok præget hendes opførsel, men jeg kan ikke holde det ud længere nu.

Hun er altid selvretfærdig, enormt aggressiv, nedladende, og så koster hun rundt med hele huset og brokker sig konstant over, at der enten er for rodet, eller at huset/haven simpelthen ikke ser godt nok ud.

Hver aften ved middagsbordet starter hun gang på gang med at snakke om sig selv, og om, hvor hård en dag hun har haft. Når samtalen så endelig fortsætter, og vi begynder at diskutere et emne alle fire – bare stille og roligt – bliver hun ekstremt ubehagelig, hvis man er uenig med hende.

Her i forgårs sad vi fx og snakkede om jul, og om, hvornår folk normalt pynter op. Min familie pynter altid op omkring to uger inde i December, hvilket jeg synes er meget sent, og jeg synes, det er ærgeligt, at vi ikke dyrker stemningen noget før.

Det var blot dette, jeg sagde, og da jeg så kiggede på min mor, mødte jeg det mest hadefulde ansigt, og hun snerrede: “Hvor er du forfærdelig.” Jeg kan slet ikke se, hvad jeg gjorde så forkert?

En uges tid før dette sad vi ligeså og spiste aftensmad, og så diskuterede vi endnu basisemne. Som næsten alle ved, vandt Danmark EM i fodbold i 1992. Min mor mente dog, at “det kun var gamle mænd på min fars alder, der vidste dette” (det skal siges, at mine forældre kun er omkring seks år fra hinanden). Min far og jeg var uenige, og jeg fortalte hende, at det altså ikke var rigtigt, og at hun selv kunne prøve at spørge mine 18-19-årige veninder.

Så blev hun selvfølgelig igen ekstremt fornærmet og gik i forsvarsposition og fortalte mig, at jeg “ikke skulle fortælle hende, hvad der var rigtigt og forkert”, og at jeg skulle “kende min plads”. Med dette mente hun – det her har hun selv sagt – at så længe jeg bor under hendes tag, skal jeg bare gøre præcis, hvad hun siger, og ikke sige hende imod, for hun er meget bedrevidende end mig, fordi hun har levet i over dobbelt så lang tid som mig.

Jeg kan ikke lide at tale grimt til folk, og jeg vil så gerne have et godt, respektfuldt forhold til mine forældre, men sproget er blevet forfærdeligt herhjemme. Selv når jeg prøver at tale pænt til min mor, selvom hun er uforskammet overfor mig, afbryder hun mig bare konstant og taler højere og højere, således at man ikke kan høre, hvad jeg gerne vil sige. Det er så svært for mig at føre en normal samtale med hende, og hun kan bare ikke behandle mig med respekt.

Det tynger mig enormt meget, at hun er så modbydelig overfor mig. Og det værste er næsten, at ingen i huset forsvarer mig, da de ved, at de bare også vil lægges for skud, hvis de prøver, da hun aldrig overgiver sig, eller indrømmer, at hun tager fejl.

Undskyld, det her indlæg blev så langt, og tak fordi du har læst det, men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg føler mig mindre og mindre hjemme i mit eget hus.

Mvh. N 🙁

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære N Tak for dit brev, med mange gode beskrivende detaljer om dit forhold til din mor. Jeg er glad for, at du har fundet den første ’kanal’ at åbne op for at tale om dit problem og dine tanker, for jeg kan godt forstå, at det tynger dig meget. Allerede i første sætning nævner du, at du ikke ved, hvordan du skal få sagt dette til nogen i virkeligheden ,og det kan også være svært at tale om svære emner. Men er det mon rigtigt forstået, at der i den sætning ligger et ønske om, at det alligevel kunne ske en dag? Jeg er stor tilhænger af, at man får talt højt om sine problemer, og til en start er det vigtigere bare at få det sagt højt end til hvem. Når man fortæller om sine tanker, kan det nogle gange give en følelse af lettelse og mere mod på at sige det til ’de rigtige’ i næste omgang. Så kunne du mon komme i tanker om blot en eller to, du med tiden og modet kunne tale med? Jeg synes, det er meget stort af dig, at du søger en forklaring på din mors opførsel (at hun selv har haft et svært forhold til sin mor) og ikke kun bebrejder hende, hvilket man meget let kunne komme til, med den opførsel du beskriver at hun har. Det viser storsind, og når man udviser noget så fint, så er det også det mest naturlige, at man modtager noget lignende, men det er ikke tilfældet med din mor, som du beskriver det her. Jeg kan godt forstå, at det får dig til at fokusere på respekt og i særdeleshed gensidig respekt. Du skriver, at du ikke kan lide at tale grimt til folk, men at sproget hjemme hos jer er blevet forfærdeligt. Jeg bliver nysgerrig på, hvad det er, der er lykkedes, siden du værdsætter pænt sprog og god tone? Hvem har lært dig om disse værdier? Kunne der mon være nogen af dem, du også kunne tale med om dette? Eller hvis det er dine forældre, der har sået disse gode frø, inden tonen for år tilbage begyndte at gå skævt, kunne du mon så finde nogle af jeres gamle tendenser frem? Nogle situationer eller eksempler, som du kunne fremlægge for din mor? Dette kunne være en mulighed for at få hendes øjne op for, at tingene ikke er som de skal være. Du skriver, at der sjældent er nogen, der forsvarer dig i familien, da de ikke vil stå for skud, men jeg tænker på, om man mon kunne vende jeres viden om, så i stedet for at I individuelt står for skud, så tal sammen om det og beslut jer for at stå sammen og i fællesskab hjælpe hinanden og jeres mor til en bedre tilværelse hjemme. Kunne det mon være et forsøg værd? Jeg håber, mit svar kan sætte nogle tanker i gang hos dig, som måske kan udvikle sig til noget, der kan hjælpe dig og din mors forhold på rette vej. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.