Brev
mor slår
Hej, jeg har et problem….
jeg er en pige på nu 16 år, min mor og jeg har ikke det bedste forhold, hun slår mig tit… hvis ikke hun slår, så truer hun mig med at blive smidt ud hjemmefra..
hun har lige slået mig idag, som er grunden til jeg skriver til jer nu, jeg kan ikke mere, min krop er fyldt med ar og blåmærker…
jeg kan ikke tage mig sammen i skolen da jeg hele tiden tænker på hvorfor min mor er sådan imod mig,
jeg kan ikke koncentrere mig, og får sjældent lavet mine lektier da jeg altid sover meget tidlig så jeg ikke behøver at blive slået til seng grædende…
vil gerne væk herfra, men ved ikke hvordan.. PLEASE HJÆLP MIG????
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år!
Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Det er slet ikke i orden, at din mor slår dig. Det er ulovligt, og det skal stoppes. Det må også være meget ubehageligt for dig, at hun truer dig med, at smide dig ud hjemmefra
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan koncentrere dig i skolen. Det er helt forståeligt, når du ikke har det godt derhjemme, at det fylder dine tanker hele tiden. Det må også være rigtig ubehageligt for dig, at du er nødt til at gå i seng for at undgå at blive slået. Det er slet ikke i orden, at det er sådan hjemme hos dig.
Jeg tænker på, om der er nogen der ved, at din mor slår dig? Er der nogen, der lægger mærke til de blå mærker, du har? Det kan fx være nogen lærere eller veninder? Nogen som du kan støtte dig i at få hjælp eller tage kontakt os.
Der er flere ting du kan gøre for at få hjælp. En mulighed er at fortælle en lærer eller en anden voksen – det kan være en venindes mor eller en i din familie - at din mor slår dig. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at få sagt. Hvis det er lettere for dig at skrive det til den voksne, kan du måske gøre det – måske i en mail. Du kan også vise den voksne det brev, du har skrevet til brevkassen. Den voksne har pligt til at underrette kommunen om, at din mor slår der. Du har også muligehed for selv at kontakte kommunen og fortælle om den vold du bliver udsat for. Uanset hvem der underretter, så skal kommunen finde ud af, hvad der skal ske. Det kan være de finde ud af, at der skal hjælp til derhjemme, så din mor får hjælp til ikke at slå - det kan også være, man finder ud at, at du ikke skal bo hjemme. Det er svært at sige, hvad der vil ske.
Du har også mulighed for at få hjælp af BørneTelefonen. Hvis du kontakter det vi kalder en bisidder, er der en professionel voksen, som snakker med dig og kan hjælpe med at kommunen giver dig hjælp og dine rettigheder bliver overholdt. Du kan ringe eller skrive ind på 116111, så hjælper vi dig med, at du får en bisidder fra BørneTelefonen og der kan komme hjælp til de ting, der foregår hjemme i din familie. Bisidderen er din og taler kun med dig om det ting, ikke med din mor. Det håber jeg, at du vil tænke over og uanset hvad du beslutter, så håber jeg, at du vil snakke eller skrive med os på 116111
Jeg håber, at du snart bliver hjulpet, så du kan få det godt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen