Mor overtager mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Det er helt tydeligt at læse, at der er sket rigtig mange ting i din famile og omkring dig. Ting som ser ud til at være svære helt at gennemskue for nogen, men du har set tingene fra dit perspektiv og jeg fornemmer på dine beskrivelser, at du faktisk er ret god til at se tingene fra flere perskektiver og ikke bare ud fra egen næse...

Du er rigtig god til at beskrive, hvad det er, der sker, og du er god til at være helt åben og ærlig. Hvordan ville det mon være, hvis din familie fik lov til at nyde godt af dine indsigter i dit eget og i din families liv...? Måske vil det være en idé at få støtte til det gennem familierådgivning - så det er din familie der taler med hinanden og en familierådgiver, der "styrer" samtalerne. Gennem kommunen kan I som familie få gratis og anonym rådgivning sammen - det har kommunerne pligt til at tilbyde. Ligesom du også har mulighed som ung at få anonym og gratis rådgivning i din kommune, uden familien er med eller skal vide noget om det. Det kan måske også afklare lidt mere, om du har brug for psykologsamtaler og måske om et skoleskift er godt for dig. Så det din kæreste foreslår med familierådgivning giver god mening.

Du beskriver en masse problemer omkring dig selv; ting du gør, selvom du godt ved, at det er forkert. Og det vil du gerne lave om på.

Du skal vide, at selvom du fortæller, at du tit bare har gjort, hvad andre forventer, at du har løjet, pjækket fra skole, røget hash og at du har talt grimt om andre, så kan jeg høre, at du samtidig har en rigtig god selvindsigt, og det er helt klart et stort skridt i den rigtige retning. Du har rigtig gode forudsætninger for at skabe positive forandringer for dig selv.

Jeg forestiller mig, at du er blevet  fanget ind i en rolle, som du har svært ved at komme ud af, selvom du gerne vil.
Og når situationen forholder sig sådan, kan det sagtens være en god idé at komme væk fra det hele ved fx at bo hos din gudmor i en periode. Måske har du her mulighed for at få ro til at tænke og finde dig selv. Men du skal selvfølgelig ikke føle dig fanget. Måske er det også noget I kan få snakket igennem med en familierådgiver, hvor der er mulighed for, at I lytter uden at dømme hverken dig eller din kæreste, og hvor du selv er parat til at være lige så åben og ærlig, som du er i dette brev. En familierådgiver vil typisk også arbejde med at familien laver aftaler om hvad I skal gøre fremadrettet mod det I ønsker at ændre i familien.

Det lyder ikke som en god idé, at du skulle slå op med din kæreste, som jeg hører det, er hun det menneske, du har størst respekt og beundring for. Og hun virker god for dig og til at se, hvad du har brug for. På den måde kan I være gode for hinanden. Men det kræver, at I får redt trådene helt ud, laver nogle aftaler og taler om, hvad der er værdifuldt og vigtigt for jer - så I ikke går og er kede af det - og sårer hinanden.

Hvordan vil det være at skrive et brev til hende, hvor du beskriver, hvad du tænker og føler - som du beskriver i dette brev.Fortæl hende også, hvad du kunne tænke dig at gøre anderledes, og også hvis du ved, hvordan du vil gøre det - så hun føler, at hun kan være en del af det. Måske   på en måde, hvor I kan støtte hinanden i dette. Det er jeg sikker på, at I begge vil få det meget bedre af. Tror du ikke?

For at løse det helt umiddelbare problem, at du er "fanget" hos din gudmor, så er det måske en idé at være der et par dage. Måske vil det give lidt mere ro til dig og dine forældre, så I kan nå at tænke over tingene. Du kan fx bruge tiden til skrive breve til din kæreste og måske også til dine forældre, for det er også en styrke hos dig! Et brev er ofte en god indgangsvinkel til en samtale, og her kan du også ønske dig et brev tilbage fra din mor, far og kæreste, hvor de får samme mulighed for at give dig et brev, hvor de har tid til at tænke det igennem.

Og med hensyn til at lyve... Ja, så kan jeg ikke sige så meget andet, end at det bør øve dig i at at stoppe eller tage en beslutning om, at du holder op med, med det samme - både overfor dig selv og andre...Du har været ærlig i dit brev til os, og det er stærkt - for du kan se hvilke skyggesider løgne slæber efter sig. Så øv dig i at stoppe løgnene. Vend dig bort, når du mærker en løgn er på vej og tænk det lige igennem engang eller to, inden du lader ordene komme ud til andre.

Du kan altid kontakte BørneTelefonen 116111, hvis du får brug for det lige nu og her. Det er gratis, og du er anonym. Vi kan også hjælpe dig med, hvem du kan henvende dig til i din kommune.

Et kæmpe held og lykke og mange kærlige hilsener fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.