Brev
Mor og fars arbejde
Hej
Jeg er en pige der bor i en rig familie. Men det er overhovedet ikke sjovt. Siden 2014 da min mor og far blev forfremmet på deres arbejde har de haft meget travlt. Især min mor. Hver dag til aftensmaden snakker hun om sit arbejde sammen med min far, og mig og mine søskende sidder bare og lytter. De kommer hele tiden sent hjem og når vi er oppe at skændes med dem siger de bare at de har rigtig travlt på arbejdet og derfor skal vi prøve lige er være lidt søde da de er trætte. Og de svarer aldrig på SMS er. Lige nu græder jeg faktisk lidt. Fordi det går mig rigtig meget på. Jeg kan ikke sige det til dem fordi så siger de bare at vi jo også taler om skolen, og jeg ved at de stadig vil snakke videre om det, og så gider jeg ikke hver aften at sidde og minde dem om det.
Hvad skal jeg gøre. Jeg tænker hele tiden på dem.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige,
Tak for din mail Det er så flot at du mærker efter i dig selv og fortæller, hvad det gør ved dig at jeres hverdag siden 2014 har forandret sig - og det lyder som om at du faktisk savner dine forældre rigtigt meget.
Du er ikke den første der har skrevet eller ringet ind, fordi de savner deres forældre i en travl hverdag.
Jeg ved ikke om du har talt med dine søskende om den forandring, der er sket hjemme hos jer siden dine forældre blev forfremmet. Om de føler det samme som dig og tænker det samme og jeres hverdag? Som jeg læser det du skriver, så handler det om at de ikke svarer på dine sms, at de kommer senere hjem, og når de er hjemme er de trætte og ved middagsbordet taler de mest eller kun om deres arbejde i stedet for at tale med jer. Som jeg forstår dig, så savner du, at de er til stede og taler med jer (og ikke til jer), når de er hjemme. Det kan jeg sagtens forstår, at du går og savner - for det er jo også dine forældres ansvar at give omsorg fx ved at snakke med dig og dine søskende, høre hvordan I har det og hvordan går med jer.
Jeg tænker, at der er nogle forskellige ting du kan gøre, måske i fællesskab med dine søskende - hvis de vil være med? Eller måske har du nogle bedsteforældre, en moster eller en onkel som kan hjælpe med at få det sagt?
En mulighed kunne være at skrive ned, hvad der har forandret sig og hvad du savner i jeres hverdag og ved dine forældre. Du kan bede dine forældre om et familie møde. Til at starte snakken med dine forældre kunne en mulighed være at vise dem det brev, du har skrevet til os og vores svar. Det er noget jeg ved fungerer for andre, når de skal tale om noget, som er svært.
Måske kunne i som familie i fællesskab finde en løsning, så i alle er glade i hverdagen, fx en regel om at snak om arbejde under maden ikke må ske de første 10 min. eller måske skal de slet ikke snakke arbejde ved middagsbordet?
Måske kunne i aftale en fast familiespilleaften om ugen eller holde et familiemøde hver uge, om det gode og mindre gode i ugen der lige er gået. Måske kan i finde den løsning, der passer bedst for lige netop din familie.
Jeg tænker i hvert fald, at det er rigtig vigtigt at dine forældre får at vide, hvordan du har det, og at det er rigtig svært for dig som tingene er og du faktisk går og er rigtig ked af det, og savner dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar og forslag, så du snart du får snakket med dine forældre, og bliver glad igen.
Kærlige tanker
BørneTelefonen