Mor og far tvinger mig til at gå til fodbold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Nogle gange kan det føles helt uforståeligt, at forældre gerne vil have en til at gøre nogle bestemte ting. Og måske er det lige netop det, der kan være svært – at forstå hinanden. Tak for dit brev.

Det er en helt ærlig sag, når man ikke har lyst til at gå til en sport mere. Og du har endda givet fodbolden en sidste chance, fordi du lyttede til dine forældre. Det er rigtig flot gjort!

Det vil være en god idé at snakke med dine forældre om det her igen.  Sig til dem, at du har givet det en chance og at du har fundet en anden sport, som de sagde til dig. Måske er det muligt at sælge din Barcelona billet til en anden spiller? Måske kan du også vise dem brevet, du har skrevet her, med mit svar til. Du kan begynde med at spørge ind til, hvorfor de lige netop vil have du går til fodbold. Måske ligger der nogen tanker bag. Når man skal have sådan nogen samtaler med sine forældre, er det altid en god idé at vælge et stille og roligt tidspunkt. Så hvis du f.eks. ved at dine forældre har rigtig travlt om morgenen, er det måske bedre at gøre det om eftermiddagen eller aftenen.

I det vi kalder for Børnekonventionen står der i Artikel 12- Retten til at udtrykke meninger:  Du har ret til at have din egen mening, og den skal respekteres af de voksne. Du kan læse mere om Børnekonventionen her: http://boerneportalen.dk/rettigheder/b%C3%B8rnekonventionen/

Jeg håber, I får snakket sammen og finder frem til en løsning på bedste vis. Måske er det en idé at få talt med træneren også. Det kan være det kan hjælpe jer til at finde ud af, hvad der er bedst at gøre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.