Brev
Mor og far skændes
Hej
jeg er 10 år gammel og nogen gange bliver jeg meget ked af at mine forældre diskutere og bliver sure på hinanden så måske hele weekenden bliver trist.
Og så bliver jeg også ked af at min storesøster snakker grimt og flabet og jeg håber at jeg kan få hjælp
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart når dine forældre diskutere og bliver sure på hinanden. Det er ikke rart.
Den triste stemning fylder nok for jer alle sammen. Især når der kan gå flere dage før tingene igen er tilbage, som det var før.
Det påvirker selvfølgelig både dig og din søster.
Jeg kan også godt forstå, at du bliver ked af at din søster snakker grimt og flabet. Det hjælper i hvert fald heller ikke på stemningen derhjemme.
Måske bliver både du og din søster kede af det, når jeres forældre diskuterer. Nogen gange kan børn nemlig komme til at vise det på lidt mærkelige måder. Nogen bliver kede af det ved at være trist, græde eller måske komme til at gøre noget, som ikke er ok.
Det er sådan, at du jo også bor derhjemme og derfor må du også gerne blive hørt.
Det betyder at du gerne må snakke med din familie om, hvordan du har det med de ting, som gør dig ked af det. Også selv om det er dem der gør dig ked af det.
Det viser at du gerne vil passe på jer alle sammen som familie. Og du ønsker at hjælpe til med at i får det bedre sammen.
Det kan man gøre på forskellige måder.
Hvis du kan, så kunne du sige det højt en dag i er alle er samlet.
Det kunne for eksempel være ”Jeg bliver rigtig ked af det, når I diskuterer. Især når det ødelægger hele weekenden. Jeg kunne godt tænke mig, at I blev bedre til at skåne os når i skændes. Jeg ville ønske, at I kunne tale pænt til hinanden, selvom I ikke er enige i alt”
Du kan også sende  beskeden i en sms.
Du har også muligheden for at vise dem vores breve. Så de kan læse om, hvordan du har det og hvad BørneTelefonen siger…
Jeg tænker på om, der er nogen du kan snakke med? Måske en lærer/pædagog, en ven eller måske en bedsteforælder?
Hvis du kan snakke med en lærer eller en bedsteforælder, så kan de måske også hjælpe dig med at få snakket med dine forældre.
Måske kunne du og din søster hjælpe hinanden med at få det sagt. Ville det være en idé?
Jeg ved godt, det kan være svært at få sagt de svære ting, men jeg tror på at du kan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen