Mor, mormor og andet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tusind tak for dit fine og ærlige brev. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig med de ting du fortæller sker i din familie for tiden. Der er rigtig mange følelser i gang, som påvirker dig og din familie. Det er meget at skulle forholde sig til på én gang, og jeg håber mit svar kan være med til at give dig den støtte du har brug for.

Du fortæller, at din mormor er ramt af alzheimer, det kan jeg godt forstå, du bliver ked af. Det må være svært at se sin mormor på den måde og vide, at hun forandre sig pga. alzheimer, og det er, som du også selv skriver, helt forståeligt at det kan gøre dig ked af det. Du er virkelig god til at sætte ord på, hvordan du har det, og hvilken betydning det har for dig. Det synes jeg er ret flot. Når nogen tæt på én bliver syg på den måde, så kan det godt føles som en ret stor sorg, fordi man allerede mister lidt af den person, som man holder af og elsker rigtig højt. Så det kan være svært at se dem forsvinde på den måde.

Din mor er ramt af af stress og depression, og det lyder til, at det det bekymrer dig meget, særligt fordi du ikke føler, at du bliver informeret om, hvordan hun har det. Mon det er rigtigt forstået?

Det er så sejt, at du allerede selv er inde på, at du har brug for at tale med nogen om det. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at passe på dig selv og til at mærke efter, hvordan du har det. Du fortæller også om, hvordan din lillebror har det svært, og om hvordan det påvirker hele jeres familie. Det lyder som om, der er en del ting lige nu, som du har brug for at få talt med nogen om.

Det er nemlig lige præcis det, der ofte sker, når noget er svært og gør os kede af det. Det kommer til at fylde rigtig meget i vores tanker, og derfor er det vigtigt at få talt med nogen om det, så der kan komme lidt ro på de tanker igen.

Jeg tænker, at du måske har en sød lærer, som kunne være god at tale med det om. Èn som du er tryg ved og som kan lytte til dig. Måske har du lyst til at vise dit brev til den lærer, så din lærer også kan få samme mulighed for at forstå, hvordan det er at være dig lige nu.Din lærer kan være god at tale med, fordi han eller hun kender dig. Han eller hun kan måske også hjælpe dig med at tale med dine forældre, når du er klar til det. Det kan måske give dig lidt ekstra støtte og hjælp til at tale om de svære ting. Nu er det jo blevet sommerferie, men måske har du mulighed for at få kontakt til din lærer- ellers tænker jeg, det vil være godt, at din lærer ved det og måske kan du bruge intra til at skrive om det? På den måde ved din lærer, også efter ferien, at der er nogle ting som er svære og du har brug for at snakke om.

En anden måde at finde ud af hvem du kan snakke med, kan være på denne måde: Du finder et sted, hvor du har ro til at tænke. Bruger ca 1 minut til at tænke på alle de mennesker i dit liv, som du har gode følelser for, når du tænker på dem og skriver alle deres navne ned. Herefter laver du en liste med deres navne, og den der står øverst er den du vil tale med som den første. Ud for hver person, kan du skrive, hvad du synes gør denne person god for dig og hvad du tror, du kan snakke med personen om. Måske er det din venindes mor eller en farmor, måske er det en som også kan støtte dig i at få snakket eller skrevet med dine forældre.Eller måske kan du netop bruge det at skrive til din far, så han ved hvordan du har det?

Når nogen som man er tæt på bliver alvorligt syge, så er det rigtig vigtigt at kunne tale sammen om det, så man på den måde kan støtte hinanden og dele fortællinger og bekymringer med hinanden. Det kan være en vigtig del af det at bearbejde svære ting. Men det kan også være svært at tale om det, netop fordi det er meget følsomt, og fordi alle vil være berørte af det.

Når du kommer dertil, hvor du er klar til at tale med dine forældre om, hvordan du har det, så kunne det måske også være en idé for dig at vise dem dit brev og måske også mit svar, så de har bedre mulighed for at forstå dig og dine bekymringer. Det kan du jo tænke lidt over.

Jeg håber, at du er blevet lidt mere tryg ved at skulle tale om, hvordan du har det. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere direkte med en rådgiver. Det er gratis og anonymt, og den er åben alle dage fra kl. 11-23.

Sender de kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.