Brev
Mor har spiseforstyrrelser
Kære BB
Jeg har et problem Hver aften når jeg ligger i min seng kan jeg høre min mor ude på toilettet kaste op. Jeg har ikke snakket med hende om det og hun er i forvejen meget tynd. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Håber i svarer
Kh den forvirrede
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din mor, når hun kaster op hver aften.
Det kunne jo desværre tyde på, at hun har en spiseforstyrrelse der hedder bulimi. Når man har bulimi, kaster man op hver gang man har spist, for på den måde at undgå at blive for tyk, desværre får man så ikke den næring man har brug for, og bliver derfor meget tynd, og ofte undervægtig...men jeg kan jo ikke, være helt sikker på det.  Derfor tror jeg også, det vil være en god idé, at fortælle det til din far, eller en anden i jeres familie.
Jeg synes du skal fortælle din mor, at du hører hende kaste op, og at det bekymre dig. Måske vil din mor erkende at hun er syg, og søge hjælp. Men det kan også være hun vil overbevise dig om, at hun bare har haft dårlig mave, og at alt er som det skal være. Uanset hvordan hun vil reagere, tænker jeg det vil være godt for dig at sige det, så det ikke længere skal være en hemmelighed, du skal bære rundt på.
Hvis din mor virkelig lider af bulimi, vil hun sikkert helst ikke have at du fortæller det til andre, da hun sikkert forsøger at skjule det. Men husk på, at du gør det for at hjælpe hende, og at det er for hendes skyld, du er nødt til at sige det til en voksen, som så kan hjælpe med, at sikre at hun får den hjælp hun behøver.
Det kan også være, at det vil hjælpe dig kigge på denne hjemmeside www.spiseforstyrrelser.dk og ringe eller chatte med deres rådgivere.
Har du brug for en at snakke med, inden du siger det til andre, vil jeg foreslå dig at ringe til Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
Børnebrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.