Mor gider ikke at lave mad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej.

Hvor er det godt du skriver ind til os hos BørneTelefonen og får sat ord på dine tanker og følelser og bekymringer.

Du skriver, at din mor ikke laver  aftensmad så tit, da hun ikke gider også selvom du oplever, at hun har tiden til det. Det sker ofte, at I får mad udefra. Du skriver også, at du sommetider selv laver din mad for ellers får du ingenting, at spise.

Det lyder som om, at måltiderne er basis for mange konflikter hos jer. Der er meget jeg ikke ved. Du kalder det oprør, når din mor ikke vil lave mad. Du fortæller, at hun er meget hjemme og ser serier. Men du fortæller ikke, hvordan jeres forhold ellers er. Derfor er det svært for mig, at vide, hvad der vil hjælpe jer bedst.

Fordi du er under 18 år, er det din mors ansvar at du har det godt og får sund og varieret kost. Det betyder ikke, at hun skal lave mad til dig ved hvert måltid, men at hun skal sikre dig adgang til sund og varieret kost. I mange familier har børn faste maddage, hvor de øver sig på at lave mad til sig selv og andre.

Jeg ved som sagt ikke, hvordan I ellers taler sammen. Derfor bliver jeg også nysgerrig på om du mon har talt med din mor om dine tanker? Det er vigtigt, at din mor ved, at du somme tider ikke spiser aftensmad flere dage i træk. Det skal ændres.

Jeg kommer også til, at tænke på om du og din mor kan lave mad sammen, eller lave en madplan  og gå ud og handle de varer i skal bruge til ugens mad. Så kan det også blive mere spændende, når i er sammen om det og du får samtidig meget mere tid  med din mor.

Det kan være en god ide, at i deler jeres ønsker op, så i begge får lov, at bestemme hvilket mad der skal laves på de forskellige dage, sådan at i begge får jeres indflydelse på menuen hos jer.

Du skriver, at du går i gymnasiet og har ikke så ofte tid til, at lave mad, så de dage hvor tiden ikke er der kan du foreslå i får noget hurtigt mad, som kunne være rugbrød eller en sandwich. Alle mennesker har brug for mad for, feks at lære, så det er rigtig godt, at få noget “benzin til motoren”. Derfor er det vigtigt, at du ikke går sulten i seng.

Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers er du altid velkommen til, at kontakte os på telefon 116111, hvor der sidder nogle dygtige rådgivere klar til, at hjælpe dig. Der kan også være andre ting sm du ikke har nævnt. Du kan altid ringe eller skrive hvis du har brug for at tale mere om du og dit mors forhold.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.