Brev
Mor eller far?
Hej Brevkasse
Jeg har aldrig prøvet at opleve, at mine forældre har været sammen – de blev skilt før jeg blev født. Der er jo ret mange der er skilsmisse børn, men det der er ‘anderledes’ ved mine forældres skilsmisse er at de har valgt at bo på forskellige sider af Atlanterhavet. Min far bor i USA og jeg bor med min mor i Danmark. Da jeg var mindre havde mine forældre det lidt mikset. Først prøvede de at flytte sammen i USA, men min far arbejdede over 100 timer om ugen, og min mor havde ingen venner og følte sig egentlig bare ensom. Så hun flyttede tilbage til DK med mig.
Efter dette så jeg ikke rigtig min far i nogle år – jeg har senere fundet breve (ja breve :D) som han har sendt, hvor han praktisk talt har plaget om at jeg kunne besøge ham, men det var først da jeg var ca. 7 år at jeg så ham igen – da kom han til DK. Da han kom, kom han med en kvinde – som åbenbart var min papmor. Som åbenbart var gravid. Jeg vidste intet af dette før han kom.
Lige siden er jeg rejst til min far/min fars familie hver sommer, og jeg elsker det. Det har nok også noget at gøre med, at det er ferie når jeg er der osv. Men jeg føler mig virkelig mere hjemme, og jeg ved ikke, men siden jeg har fundet de breve min far engang sendte har jeg ‘hemmeligt hadet’ (måske ikke hadet) min mor. Hun ved forresten ikke at jeg kender til brevene. Tror ikke engang hun er klar over, at hun stadig har dem.
Jeg har virkelig lyst til at enten besøge min far mere eller måske endda flytte derover. At flytte derover er en kæmpe beslutning, som jeg ikke ved om jeg er klar til. Jeg er snart færdig med folkeskolen, så hvis jeg skulle flytte, skulle det næsten være så jeg kunne starte i high school derover – ellers må vente til efter gymnasiet og så tage college derover, men ved ik hvem der skulle betale for college?
Har slet ikke talt om det med nogen. Jeg er også bange for min mors reaktion, hvis jeg bare nævner, at jeg vil bruge mere tid med min far – kan slet ikke forestille mig hendes reaktion, hvis jeg siger jeg vil flytte derover. Jeg ved ikke engang om jeg vil flytte derover … kan virkelig ikke beslutte mig, kan virkelig ikke finde ud af hvad jeg vil.
Mit brev er sikkert meget rodet, men håber I vil kunne hjælpe … er virkelig i tvivl om, hvad jeg skal gøre.
Hilsen den tvivlende pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit brev, som ikke er spor rodet. Jeg tænker, det er fyldt med alle dine tanker, som er helt naturlige med en far i USA og en mor i Danmark.
Først vil jeg starte med at sige til dig, at det er rigtigt flot, sådan som du selv kan reflektere over, hvorfor det måske også er ekstra dejligt at være ved din far. Alt er tit meget nemmere og dejligere, når man har ferie. Men jeg forstår godt din lyst og nysgerrighed på at flytte over til din far eller bare være mere sammen med ham.
Jeg tænker, at det er vigtigt, du får talt med din mor omkring din lyst til at være sammen med din far. Fortæller hende at du tænker lidt på at flytte derover efter skolen - måske bare for en lille periode. Jeg ved godt, at det måske kan gøre din mor lidt ked af det til en start, men det er dine forældre, der har valgt at være skilt, og det er helt naturligt, at du måske gerne vil prøve at være sammen med din far og hans familie.
Der sker tit noget med en, når man får sagt sine tanker og drømme højt. Når man siger sine tanker højt, kan andre stille spørgsmål ind til det, som man ikke selv har tænkt på, og på den måde kan man selv blive lidt klogere på det, man gerne vil.
Jeg tænker, det er vigtigt, at det ikke er, fordi du er vred på din mor, at du vil til USA. Men det er fordi, du gerne vil prøve at være ved din far og helt naturligt prøve at være en del af hans kultur i en periode. Det er også en fin ting, at du tænker på et års skolegang i USA. Jeg synes, at du skal holde fast i dit mod og bruge det til at få snakket med din mor. Måske skal i også lige få talt med din far om det. Så I alle tre kan finde den bedst mulige løsning.
Du har en alder lige nu - som du sikkert ved - hvor forældre godt kan skuffe og være irriterende. Mange oplever også - som dig, at der er ting, som ens forældre har gjort, som gør en ked af det eller vred. Der kan være mange grunde til, at forældre har gjort, som de gjorde, men det bedste er at spørge ind på en nysgerrig måde, så man kan få en snak og forklaring på det. Det betyder ikke, at man skal være enig med ens forældre, eller at det er i orden, hvad de har gjort, men det at begge parter kan få lov at sætte ord på deres handlinger og følelser kan hjælpe rigtig meget. Tit kan sådanne snakke åbne op for en hel ny kultur i ens familie, hvor de unge teenagere viser familien, at deres meninger bliver tydeligere og har deres egen mening og ønsker om fremtiden.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Hvis det hele roder meget for dig lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, så får vi en snak om det.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen