Brev
Mor der skælder ud
hej Børnebrevkassen.
min mor skælder mig altid ud selvom jeg ikke har gjort noget.
nogle gange bliver hun så sur at hun skælder mig helt vildt ud og kalder mig en møgunge.
og jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre, for det gør mig jo helt vildt ked af det.
mange hilsner anonym dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan høre, at din mors skæld ud fylder meget for dig. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Det er meget ubehageligt og nedværdigende at blive skældt ud. Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det over det. Det er heller ikke i orden, at din mor kalder dig en møgunge. Jeg tænker på, hvor længe det har stået på, at din mor har skældt dig sådan ud? Og om det er noget, der er blevet værre, og hvad det, i så fald, kan skyldes?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, at du har en alder nu, hvor I derhjemme skal finde ud af, hvad I forventer af hinanden. Ved du mon, hvad der i dag vil gøre din mor glad, og hvad hun forventer af dig nu, du er 15 år? Og hvad gør du dig af forestillinger om, hvordan du godt kunne tænke dig, det skulle være derhjemme fremover? I mange familier glemmer man tit, at den "lille" er blevet stor, eller at den store stadig er "lille" ind imellem, og dermed kan man komme til at gå fejl af hinanden, så man for mange gange blive ked af det. Det er ikke rart og kunne være noget af det, der sker hjemme hos dig nu.
Nogle gange kan forældre komme til at skælde deres børn meget ud, hvis de selv har bekymringer eller er stressede, fx på arbejdet. Det behøver slet ikke at have noget med børnene at gøre, men det kan være dem, som det kommer til at gå ud over, fordi forælderene ikke har noget overskud, når de kommer hjem. Og det er selvfølgelig ikke i orden, at det skal gå ud over børnene. Hvis din mor føler sig stresset (eller andet), har hun måske brug for at snakke med nogle andre voksne om det, så det ikke går ud over dig. Ville du mon kunne spørge hende, om det er sådan, det hænger sammen, og ad den vej blive lidt klogere på, hvad der sker? Det ville være sejt af dig, men bestemt også svært!
Jeg tænker på, om du mon har fortalt din mor, at du bliver rigtig ked af det, når hun skælder dig ud? Det kan være, at hun vil tænke mere over, ikke at gøre det, hvis hun får at vide, hvor ked af det, du bliver? Hvis du synes, det er svært selv at sige det til hende, kan du måske få en voksen, som du er tryg ved, til at hjælpe dig med at sige det. Det kan fx være en i din familie, en lærer eller en helt anden. Hvordan tror du, at det ville være? Tit hjælper det at få sagt tingene højt.
Nogle gange kan forældre bedst forstå, hvad deres børn mener og siger, hvis barnet kan huske en bestemt situation, hvor de kom op at skændes, og man blev særligt ked af det. Ved at tale om den situation kan man så få snakket om, hvad I hver især gerne ville have gjort og/eller sagt på en anden måde og dermed håbe på, at noget kunne blive anderledes næste gang I står i en lignede situation.
Jeg tænker også på, om dig og din mor laver noget hyggeligt sammen nogen gange; har nogle stunder, hvor hun ikke skælder dig ud, og I faktisk har det hyggeligt sammen? Nogle gange kan det negative nemlig komme til at fylde så meget, at man helt kan glemme, at man også kan have det hyggeligt og godt sammen. Det kan være, at du også kan snakke med hende om, at I kan lave flere ting, hvor I hygger jer og har det rart sammen? Det kan fx være at se film, gå eller cykle en tur i naturen, lave mad sammen. Hvordan synes du, det lyder?
Det kan også være, at du en gang imellem har brug for, at få lidt "luft" og komme lidt væk fra din mor. Du nævner ikke din far i brevet, eller om dine forældre bor sammen eller hver for sig. Men hvis du har et godt forhold til din far, kunne det måske også være en idé at lave nogle hyggelige ting sammen med ham, eller evt. være lidt hos ham en gang imellem (hvis dine forældre ikke bor sammen). Det kan også være, at du har nogle bedsteforældre, som du kan være hos, hvis du trænger til at komme lidt væk fra din mor? Nogle gange kan man godt få det bedre sammen, ved at være lidt væk fra hinanden. Så mærker man lige pludselig, at man faktisk savner hinanden, og hvor meget man egentlig betyder for hinanden.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine forslag, så du snart kan få et bedre forhold til din mor.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen