Mor bliver tit sur.

Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen

Hej jeg hedder A. og jeg blev 11 år i dag.

Jeg har det lidt svært med sovetider, og med min mor der nogle gange bliver ret sur om aftenen, når jeg ikke gider helt at sove…

Men i dag på min fødselsdags aften sad min mor og Jeg i min seng og kiggede på billeder fra dagen, da jeg så min kat, og så tog jeg katten op i mine arme, og bar den hen til min mor.

Men da jeg var nået helt hen til sengen, sprang min kat ned lige i min mors hoved… så skreg hun og råbte ad mig, og så løb jeg ud af huset, med min far i hælene.

Så fik han fadt i mig og trøstede mig, men det hjalp kun lidt.

Det hjalp i hvert fald ikke på mit knuste hjerte💔så sagde han godnat til mig.😴

Jeg kan ikke falde i søvn fordi jeg har det så dårligt med det der skete, og så har jeg også ondt i maven på en måde, som jeg har haft før.

Kh A.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A,

Jeg håber, at du til sidst fik ro og faldt i søvn. Jeg kan godt se, at det er svært at sove, når man har haft sådan en oplevelse.

Det kan gøre rigtig ondt i hjerte, når ens forældre bliver sure og skælder ud. Så ondt at det kan føles som et knust hjerte. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver, når du har det sådan.

Det lyder som om, at det var en rigtig svær situation. Der skete et uheld og katten sprang på din mor. Det var ikke din skyld, men din mor fik dig måske til at føle sådan. Derfor forstår jeg også godt, at du blev rigtig ked af det.

Det lyder som om, at du er rigtig god til at vise dine forældre at du er ked af det. Du løber ud og du taler med din far. Det er super godt, at du viser dem, hvordan du har det. Det er ikke alle, der kan det.

Derfor er det også tydeligt for mig, at du er en stærk pige, der kan mærke efter i sig selv og som kæmper for, at tingene skal være anderledes. Jeg tænker også, at det er derfor du nu rækker ud til os og beder om hjælp. Godt gået!

Det er meget vigtigt, at din mor stopper med at gøre dig så ked af det. I vil nok altid kunne opleve at blivr uenige og måske også blive uvenner, men på dit brev lyder det som om, at hun ofte bliver sur og gør dig ked af det. Derfor er det også vigtigt, at hun forstår, at det hun gør ikke er rart for dig.

Tror du, at du kan tale med hende om det? Nogle gange er det lettere at tale sammen efter tingene er faldet til ro. Fx i dag? Måske du kunne skrive hende et brev? Nogle gange er det lettere end at sige det højt. På den måde får du måske også sagt alt det dér er svært?

Vi har lavet et guide som måske kan hjælpe dig. Den finder du her.

Du kan måske også starte med at tage fat i din far? Han var jo til stede i går og hjalp dig også lidt med de svære følelser. Det er også din fars ansvar, at du har det godt. Derfor skal din far også lytte til dig og hjælpe dig og din mor.

Hvordan mon det ville være? Tror du, at din far kunne hjælpe jer med at få snakket om tingene på en gode måde? Du kunne måske sige til ham, at du har brug for at han støtter dig og hjælper dig, fordi din mor gør dig rigtig ked af det tit?

Måske du ikke føler, at det hjælper at tale med dem. Måske det er derfor, at du har skrevet til os. Hvis du har det sådan vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan en rådgiver fortælle mere om, hvordan vi hjælper andre, der har det ligesom dig.

Det er nemlig sådan, at kommunen skal hjælpe familier, hvor der er for meget skæld ud og hvor børnene tit er kede af det. Så laver kommunen en plan, der skal hjælpe med at familien kan gøre tingene på en anden måde.

Hvis det lyder mere rigtigt for dig, så kan vi hjælpe dig med at få en voksen med fra BørneTelefonen. Det kaldes en bisidder.

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie.

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du beslutter, at du vil have en bisidder, så har vi brug for at vide, hvem du er.

Hvis du ringer til os, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp.

Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.

Jeg håber – og tror – at din familie med tiden vil få det bedre og bedre. For din familie har dig og du gør det rigtige og råber op – indtil du får den hjælp, du har ret til.

Jeg håber, at du lige nu sidder med en fornemmelse af, at være blevet hørt og fået hjælp.  Husk at du altid har os. Vi er åben hele døgnet og vil altid gerne tale med dig. Du kan ringe til 116 111 – vi tager telefonen hele døgnet.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.