Brev
mor bestemmer
Hej Børnetelefonen
jeg er en dreng på 17 år mine forældre har være skilt siden jeg var 3 år.
Jeg har det sidste 1,5 år været ovre hos min far hver anden weekend og selv der skal jeg tit kæmpe for at komme der over da hun altid har en undskyldning for at jeg ikke skal der over. jeg har en mor der ønsker at træffe mange af mine beslutninger.
Det kan være små beslutninger som, at få lov til at spille computer sammen med venner i stedet for at se tv sammen med hende. Til større beslutninger som hvor meget tid jeg skal bruge over ved min far.
Jeg er træt af at hun ønsker at bestemme alt og det hele kulminerede i søndags hvor jeg spurgte om det var muligt at blive et par dage ekstra ovre ved min far. Først sagde hun bare nej og sagde at det kunne jeg ikke fordi jeg skulle finde mig et job.
Vi sakkede sammen flere gange i løbet af dagen og til sidst endte det med at hun sagde at det var et krav fra hende, at jeg fandt et job nu hvor jeg havde adresse hos hende. Samme aften sendte jeg hende en besked hvor jeg forklarede at jeg blev ovre ved min far i noget tid, da jeg havde brug for at tænke over tingene. Hun svarede bare at hun kom og hentede mig nu.
Vi tog over til min fars kæreste med det samme og da hun nåede over til min fars hus blev hun ved med at skrive hvor vi var i cirka 40 min hvor efter det ente med at hun kørte hjem, (jeg vil meget gerne sende billeder af de sms’er vi sendte til hinanden da det er svært at få med her og jeg tror det vil hjælpe meget på forståelsen).
Jeg søgte et job i for lidt over et år siden et job i Bilka og fik tilbudt en stilling hvor jeg skulle arbejde 1 til 2 dage i hverdagene samt 1 dag i weekenden. Hun sagde til mig at jeg ikke måtte tage jobbet da det ikke kunne gå ud over hendes weekend og det ente med at jeg måtte droppe det igen.
Jeg har flere gange snakket med min far om at flytte over til ham hvilket ikke er noget problem for nogen af os. Problemet er at mor meget nemt bliver rigtig sur, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal få det formidlet til hende. Jeg har normalt et godt forhold til min mor så længe at jeg er enig med hendes holdninger.
Det betyder også at jeg har svært ved at tale med hende om ting, som jeg på forhånd ved hun ikke er enig i. Ved ikke om det er den rigtige beslutning at flytte over til min far, men har svært ved at forestille mig hvordan samtale kan løse det.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årige
Tak for dit gode brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at tale med din mor. Det gælder for rigtig mange unge hvis forældre er skilt, at de kan føle sig klemt mellem hvad forældrene ønsker og hvad de selv ønsker.
Som barn eller ung kan man ofte have en følelse af, at man skal “vælge” mellem sin far og mor og ligegyldigt hvad man gør, så er der en af dem som bliver ked af det eller sur. Det kan ofte give en følelse af dårlig samvittighed.
Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg at det betyder meget for dig, at du og din mor har et godt forhold til hinanden og at du ikke vil gøre hende ked af det. Det viser en stor omsorg, betænksomhed og ansvarsfølelse.
For de fleste forældre  er det lidt hårdt, når ens barn begynder at løsrive sig og bliver mere selvstændig. Det kan føles som et stort savn hos den voksne og det kan være svært at acceptere at ens barn ikke længere har brug for en på samme måde som tidligere. Sådan tror jeg også at din mor har det.
Du og din mor har været jer 2 i mange år. Jeg tænker, at det er svært for hende at du nu er blevet 17 år  og gerne vil tilbringe mere tid sammen med dine venner og din far. Hun har måske lidt svært ved at give slip på dig. Desværre kan det godt opleves som en form for kontrol i stedet for den omsorg og kærlighed, der ligger bag.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at få det lovgivningsmæssige på plads og fortælle dig, at du har en initiativret. Se her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/ Derudover betyder din alder, at der vil blive lagt meget stor vægt på din holdning til, hvor du skal bo. Hvis det skulle komme til en konflikt.
Formelt set er der derfor ikke nogen tvivl om, hvad lovgivningen peger i retning af. For bag lovgivningen ligger tanker om et stadigt større fokus på hvad du vil – og hvad du har behov for – jo ældre du bliver.
Du nævner blandt andet det med at skulle finde arbejde, spille computer med dine venner (i stedet for at se tv med din mor), og gerne ville være hos din far. Det er helt naturligt at man som 17 -årig gerne vil være med til at bestemme over sin egen tid og hvad man skal bruge den på. Og det kan føles enormt frustrerende ikke at kunne få lov til det.
Kunne det være en mulighed at tale med din mor på en anden måde? Når du ofte oplever, at I bliver uvenner når i taler sammen, så kunne det måske være en ide at starte samtalen et andet sted.
Med det mener jeg, at jeres snakke ofte starter med at du spørger om lov til noget, som din mor siger nej til. Kunne du forestille dig at du startede samtalen med at sætte fokus på dit eget behov?
Hvis du er bekymret for hvordan hun vil reagere, så kunne du måske også skrive et brev til hende? Det giver hende en mulighed for stille og roligt at forholde sig til, hvad du føler og tænker, inden I taler om det.
Når man skal tale sammen om svære ting, så er det vigtigt, at man har tænkt over hvad formålet med samtalen er. Du vil gerne have at din mor lader dig tage flere beslutninger selv, og at hun ikke bestemmer så meget over dig. Men for at det skal kunne lade sig gøre, så er det vigtigt at sætter fokus på dine egne behov.
Når du er 17 år, så er det ok – og også din ret – at være uenig med din mor og holde fast i dine meninger og holdninger. Og du gør det jo med respekt! Det skal selvfølgelig gå begge veje og det er vigtigt at din mor og far også respekterer dig og dine valg.
Hvis du har brug for at tale med andre unge eller en voksen om det at være skilsmissebarn og de udfordringer der kan være forbundet med det så kan du få en masse hjælp på http://www.migimidten.dk.
Som jeg skrev i starten, så udviser dit brev stor omsorg, ansvarsfølelse og betænksomhed. Det er vigtige værdier at have med sig i livet og det kan du være stolt af.
Du er meget velkommen til at skriver til BørneTelefonen igen, hvis mit svar giver dit nye spørgsmål eller tanker.
Varme tanker fra BørneTelefonen